-


Us

04.10.2014 13:21

Tento článek se kontinuelně vyvinul z mého rozhovoru s Lanevrou, která si svého času se mnou o videoklipu Us velmi trpělivě povídala. Myšlenky v něm obsažené jsou proto stejně tak její jako mé a je těžké je v tuto chvíli jednoznačně oddělit, proto Lanevře připisuji na tomto článku spoluautorství. Myslím, že je docela symbolické, že zrovna tento článek vznikl takovým způsobem.    

Přílohy:


 

Tento mulitfandomový fanvid, je tak trochu jako symbolická báseň, taky si vysloveně říká o výklad. Minimálně pro mě má nesmírnou sugestibilitu, i když je jeho význam značně nejednoznačný. Přiměl mě zabývat se jím hodiny, možná i dny, a tento článek je výsledkem onoho neužitečného zabíjení času.  


My a oni. My jako superhrdinové nebo My jako fandom?

Strávila jsem značný čas přemýšlením o tom, zda jsme/jsem spíše "my" či "oni" v onom fanvidu? Když se v písni Reginy Spector říká, že žijeme ve světě zlodějů, vypadá to jako jasná narážka na mediální fandom, nicméně zároveň mám vždy dojem, že, když se v ní volá ono "us", tak to má vybuzovat naši fanouškovskou pospolitost.  Nebude to nejspíš náhoda, že se v jednom z prvních záběrů se objevuje ukázka ze seriálu ST:TOS, od kterého se celá fanouškovská historie odvozuje. V jedné krátké chvíli, myslím tu těsne než se objeví Doctor Who, mihne se v tomto fanvidu také Henry Jenkins, což chápu jako projev principu "jeden za všechny", tedy jeden fanoušek za všechny členy fandomu.

 
Brzy mi začalo být zřejmé, že na otázku, kdo jsme my a oni, neexistuje jedna správná odpověď. Text můžeme chápat jak ve smyslu - my jako hrdinové smýšlených příběhů a oni jako fanoušci, co nás obdivují a zároveň na nás parazitují,  stejně jako - my jako fandom a oni jako zbytek světa se svými paradoxními pravidly.

Sama jsem se v myšlení pohybovala od první verze k té druhé. Je možné, že i na nás druzí lidé hledí střídavě se zděšením a opovržením i s obdivem, který nás nepřiměřeně vynáší na piedestal? Každopádně mám dojem, že se v něm tak nějak vzývá naše kolektivní (nad)fandomové já.


Žijeme ve světě zlodějů


Náš svět je doupě zlodějů. Ve světě, v němž žijeme, je možné věci donekonečna kopírovat. V tomto světě aureola pravosti dostává až transcendentální nádech, ale při tom přestává být reálně možné ji uskutečnit. Což nám v tomto klipu tak výmluvně dokládá čtvrtý Doktor (ten, co nosí šálu jako oprátku), když v legendární scéně DW epizody "City of Death" odhaluje jednu pravou Mona Lisu za druhou.

Ano, žijeme ve světě zlodějů, i my, fanoušci, jsme takovými zloději. Nejsme v tom však zdaleka sami. Což ostatní nekopírují cizí náměty či přímo celá díla? Při tom narozdíl od nás, kteří to děláme čistě pro potěšení, v této činnosti často hledají zisk.

Hlásí-li se lim k tomu, že žije ve světě zlodějů, možná tak po vzoru fauvistů, trekkies nebo třeba buzíků přijímá původně hanlivé označení za své a hrdě se k němu hlásí. Tady bych zacitovala doslovně Lanevru: "Označují nás za zloděje, za vykrádače cizích námětů tak dlouho, že jsme se postavili na židle, hrdě vypnuli hruď a řekli ´Ano, jsem zloděj a jsem na to hrdý!´. Jako D.J. a jeho ´Říkají, že znásilňuji předlohu. Ano, znásilňuji, ale dělám jí krásné děti.´"



C jako Copyright

Lim kdysi napsala, jak jí připadá nesmyslné, že jí média cpou desítky let do hlavy různé obrazy a pak si najednou myslí, že mají copyright na to, co ona má v hlavě.

Televizní a filmové společnosti se ze všech sil snaží o to, abychom si zamilovali jejich postavy a když se jim to povede, diví se, že se stanou součástí našeho společného povědomí o světě. Rozčilují se nad tím, že si o nich troufáme mluvit, odkazovat na ně a tvořit příběhy s nimi, aniž bychom je žádali o svolení. Nebo nad tím, že z příběhu, který se snažili vnutit celému světu v jediné pravé podobě, vytváříme něco svého, co se tomu jejich původně jistě tak serioznímu dílu vůbec nepodobá. Není to trochu nelogické?

A tak v limině fanvidu, Batman rozsvěcuje na nebi namísto své netopýří značky písmeno © jako Copyright, třebaže sám Batman a jeho svět rozhodně nikdy nebyl výsledkem práce jediného tvůrce. On, jeho přátelé i jeho protivníci nebo třeba Jokerův úsměv, vždy existovali jako souhrn vizí mnoha kreslířů, scénaristu, režisérů, kteří se na tomto příběhu podíleli a rozvíjeli ho, občas i v opozici vůči svým předchůdcům. Sdílení myšlenek a vizí je přeci tak přirozené.


Rotoskop, překreslování reality

První, co vám asi na limině klipu padne do oka, je užití techniky rotoskopu. Podstatou této techniky je to, že animátor překresluje hraný filmový pás rámeček po rámečku, což bývá zdlouhová a namáhavá práce. Na štěstí lim mohla využívat počítač.

Rotoskop má zvláštní schopnost. Kdysi jsem interpretovala jeden film vytvořený technikou rotoskopu. Tehdy jsem napsala, že původní hraný film představuje kantovskou realitu o sobě, zatímco překreslaná část naše vnímaní, kterým onu realitu nazíráme. Šlo o Linklaterův fim podle Dickovy předlohy, takový feťácký trip, takže se to krásně hodilo.

V tomto případě mám ale spíš dojem, že původní scény z filmových předloh reprezentují kánon, zatímco ono překreslení je ... řekněmě fánon. Často sama používám výraz, že všichni pořád nějak "přepisujeme" kánon, lim ho tady "překresluje". Zkrátka tohle je jeden z plodů toho našeho krásného prznění původní předlohy.



V jako Vendeta  

Když si na konci postavy svlékají masky, na jednu chvíli mizí i překreslená realita a objeví se skutečná tvář malého děvčátka. Přiznávám, že vůbec nemám jasno v tom, co by ta scéna měla znamenat? Avšak každý detail, který lim černobíle nepřekreslí a zůstavá tudíž barevný, působí důležitě. Jako by ho lim podtrhla barevně pravítkem. Jako by nám chtěla říct: Na tohle se zaměřte. Tenhle tak působí obzvlášť. Máme to být my, takoví jací jsme? Nebo my, jakými jsme byli dřív, bez všech mediálních vlivů? Je se takového očistěného pohledu vůbec možné dobrat?  Nevím ...

Každopádně celá závěrečná sekvence přejatá z filmu V jako Vendeta v mých očích završuje vyznění celého klipu. Jde o film,  jehož hlavní hrdina nikdy neukáže svou tvář, protože ... ta nerozhoduje, o tom kým je, aby se pak nakonec k jeho jediné známé tváři, totiž k masce, kterou nosí na obličeji, přihlásili všichni obyvatelé totalitního státu, který obývá.

Právě tato část klipu ve mně nejsilněji resonuje dojmem vzývání našeho (nad)fandomové . Podobně jako se obyvatelé oné fiktivní Anglie hlasí nepřímo ke zločinům anarchistického vzbouřence, tak i lim se tímto klipem "přiznává" k fanouškovské loupeži, k našemu "kolektivnímu zločinu".


Všechno je to hrozně nakažlivé

Na tom, kdo jsme my a oni možná zas tolik nezáleží. Snad má pravdu Lanevra, když řekla, že  "každý z nás se někdy toužil stát jimi (= superhrdiny) a oni by nejspíš dali občas přednost tomu být námi. A že my a oni vždy jsme a budeme jediný  celek", každopádně se ztotožňuji s tím veršem, že je to všechno hrozně nakažlivé - čtení fanfikcí, slashe, celá ta fanouškovká kultura ... včetně této písně. Strhne vás to jako lavina. A dokud jste součástí toho procesu, jste jako kostka domina - pořád posíláte svou kinetickou energii dál. Nejste při tom nikdy zcela sami, celý ten proces je totiž jedno velké sdílení. 

Když jedna fanynka napsala lim k tomuto klipu nadšený komentář, v němž ji prohlásila za umělkyni, lim suše odvětila: "Nikoli. Jsem žena v domácnosti."  Snad právě to nás nejlépe vystihuje: Jsme to my, ženy v domácnosti, na které však občas někdo hledí s obdivem jako na sochy na podstavci. Jsme obyčejné i neobyčejné zároveň. A je to tak nakažlivé ...

 

—————

Zpět


Diskusní téma: US

Datum: 16.02.2016

Vložil: Josika

Titulek: Díky, žes mi ho připomměla:-)

Kdybych někdy na mediálních studiích učila o fanfiction (což doufám, že nikdy nebudu), tak tohle video bude první věc, kterou bych jim pustila. Z nějakého důvodu naprsto věrně vystihuje situaci.
Z textu mi popravdě vždycky přišla klíčová první věta - udělali z nás sochy. Chápu, že je to asi o celebritách, ale tady mi to přijde vztažené k postavám, které by bez fanoušků byly jen ten mrtvý mramor. Ale my jsme si je vzali, vdechli jim život a udělali z nich jedny z nás.

—————

Datum: 27.02.2016

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Díky, žes mi ho připomměla:-)

No vida, tak zrovna tohle mě nenapadlo. Lanevra k tomu evidetně měla ve svém myšlení blíž, když mi řekla to své "my a oni vždy jsme a budeme jediný celek." To zní podobně jakože jsou jedni z nás. :)

Já si tenhle klip ráda připomínám pořád a hrozně ráda bych ho někomu pustila. Akorát nevím, kdyby šlo o přednášku, co bych asi tak řekla po tom, co by dohrál. :D

—————

Datum: 07.10.2014

Vložil: Patoložka

Titulek: ;-)

Mám to v mailu už nějakou dobu, ale chvíli mi trvalo se sem probojovat;-))) Přiznám se, že tohle jsem ještě neobjevila, ale zaujalo mě to, jak hudba tak úžasný styl videa. Ale protože spousta těch věcí, které se tam objevily, neznám, tak je pro mě těžké to interpretovat, i kdybych to uměla;-))
Každápádně ale skvělé a moc jsem si pošmákla na výkladu, belldandy, dámy, díky;-)

—————

Datum: 07.10.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: ;-)

Pat, moc děkuji - hlavně za to, jaký jsi věrný čtenář. :)

—————

Datum: 05.10.2014

Vložil: Lanevra

Titulek: ...

Ti děkuju, teď to zase budu poslouchat dokola jak blbá. :-D
Ale víš nad čím jsme se nezamysleli? Jak to myslela autorka hudby a textu, prostě ta, co to zpívá.

—————

Datum: 07.10.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: ...

Ty mi teda komplikuješ život ... :)
Jak já mám tohle vědět?

No, ale když už jsi s tím začala ... Čistě dojmově, protože jinak vlastně nevím.

Nevím, zda si tuhle skladbu napsala Regina Spector sama, ale někdy to dělává. A i kdyby ne, stejně ji to mohl někdo psát tak řečeno na tělo. Takže ... předpokládám, že je to taková fiktivní osobní zpověď popové zpěvačky, tedy v podstatě pop-ikony. A to má docela blízko ke stanovisku nějakého (super)hrdiny. :)

Neboli ty narážky by se mohly týkat zejména hudebního a obecně mediálního průmyslu a pop idolů jako jeho hrdinů. Snad ...

—————

Datum: 11.10.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: ...

Přišlo mi zajímavé, že mnozí zdůrazňují, že ten fanvid vnímají především jako osobní výpověď lim. Když se ocitnula v postavení BNF, stala se z ní také svého druhu celebrita, a ona, když tohle video tvořila, vztahovala ten text nejspíš zejména na sebe.

Při té příležitosti mě napadlo, jestli je u nás vůbec někdo ve fandomu v tak "celebritním" postavení, aby to vnímal jako zátěž a napadla mě Alice. Kdo ví , jak to vlastně je, samozřejmě? Ale mám trochu dojem, že od EK nic nenapsala mimojiné proto, že ji odrazují očekávání nás, jejich fanoušků. Možná by hodně věcí z toho klipu mohlo resonovat s jejími pocity. To ale sama nemohu posoudit, samozřejmě.

A co ty, Lanevro, nemáš občas dojem, že po tobě tví fanoušci chtějí příliš? :)

—————

Datum: 18.10.2014

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: Re: Re: ...

Ona je BNF? Neznala jsem ji dokud jsi nepřidala na FFD právě Us, takže opravdu nevím, jeslti je nebo není BNF nebo jestli se jím stala s tím Us. Pravdou je, že mnoho z jejích videí je opravdu víc než dobrých. :-)

Tak, objektivně to byla zátěž pro Casiopeu a ta rozhodně byla (a stále je) BNF přinejmenším české HP slashové komunity. Ale tam byli celkově ještě jiné překážky než ta samotná proslavenost. Jinak je to nejspíš jenom Alice, kdo má opravdu hlas celebrity.

Nikdo ode mne nemůže očekávat víc než já sama od sebe. :-) Ale víš, že dávám na hlasy čtenářů a v poslední době při psaní krátkých Avengers jsem si uvědomila jak moc.

—————

Datum: 18.10.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Re: ...

Já vlastně nevím, dávám na to, co napsali lidé u toho klipu na Media Res. Myslím, že tam se mluvilo i o "tanci kolem BNF"

Lim je každopádně i spisovatelka, dělá podfic a tak. Pohybuje se ale ve zcela jiných fandomech než v jakých mám aspoň jakýž takýž přehled - asi hlavně Buffy a SGA. Nu, každopádně má minimálně heslo na fanlore - https://fanlore.org/wiki/Lim . Takže hádám, že tak trochu je BNF. :)

A předpokládám, že tihle úspěšnější autoři se potýkají na jedné straně s tím, že mají pocit, že na ně druzí hledí jako na neuvěřitelně talentované a úžasné bytosti a občas jim naopak někdo přijde vynadat, že jim se to teda nelíbí a tohle je přeceňované dílo. A to je asi dost nepříjemný tlak, který ten fanvid možná tak trochu ventiluje.

Hmm... A jde to vůbec dát na čtenáře. Víš, že když máš ten příběh nějak v hlavě, jde to ještě nějak změnit.

Ach jo, ti Avengers! Jestli někdy budu mít čas a náladu, podívám se aspoň na toho Iron Mana. Ale já pořád neskončila ani s tím Doctorem. I když ... už mám za sebou rozhodně většinu. :)

—————

Datum: 19.10.2014

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: ...

Zkoušela jsem tu její adresu co má na FL, ale nebyla jsem z toho moc moudrá. Jestli jsem od ní na BTVS někdy něco četla, tak si nepamatuji samozřejmě jméno. Takže nevím. Hmm, zkusím se tou její stránkou ještě prokousat.

To už narážíš na to, že celebrita musí být milována, nenáviděna, stíhána a obhajována. :-D Paradoxní je, že pokud to lim myslela právě tak, jak říkáš, tak si hodila bobek na vlastní hlavu, protože jí to přineslo ještě víc popularity stejně jako negativních reakcí, než jaké měla možná předtím.

Nebo ho vůbec nenapíšeš, to je také ovlivnění. ;-)

Ehm ano, bylo by to záhodno, jelikož tě tím s Patoložkou určitě vbrzku nadšeně zavalíme. :-D

—————

Datum: 23.10.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ...

Máte to marný. Fakt teď nemám čas. :(
Řekněme: Jednou, snad ... Doufám...

Myslím, že potřeba psát a získávat ohlas musí být pro někoho, kdo uveřejňuje své texty základní potřebou, jinak by nejspíš brzy přestal dělat to, co dělá. Takže sice ji to může někdy obtěžovat, ale ... :)

Jo to chápu. U tebe platí - nevěřím v kladný čtenářský ohlas - tak nenapíšu nebo případně - když napíšu a je špatný, tak později smažu. :( Jo, to ovlivnění. To uznávám.

Jak jsem řekla nevím, jestli to tak je.
Ale jinak je zajímavé, že třebaže je to video v této podobě soukromá výpověď, tak mám dojem, že hned další hlavní motiv - je kolektivní sdílení - třeba kolektivní sdílení nějakých kultovních scén v kanonickém díle. Viz třeba - v Buffy asi ta chvíle, kdy se ti dva chlapíci chytili za ruce. :)

Já v tom klipu vidím asi tři hlavní motiyy:

1) postavení celebrity - oslavují tě i zatracují tví fanoušci
2) svět zlodějů - kopírovaní děl a přetváření cizích děl jako podstata fanouškovské tvorby
3) nakažlivost FF kultury - kolektivní sdílení - prostě naše nadfandomové já

—————