-


Odstíny šedi

15.10.2012 17:09

  

Obrázek Fénixův řád od Toma Scribblea je pouze ilustrační, ale pro svou barvu a námět se moc pěkně  hodí k přídatné povídce OŠ.

 

GrayLady má dle mého názoru touto FF našlápnuto na to, napsat druhou nejlepší českou snarry. Jednoduchý, suchý a trochu chmurný styl této  povídky se mi dokonale trefil do vkusu. I když tu nenajdete žádné efektní scény (Vybrat několik oblíbených pro mě bylo tentokrát docela těžké.), já mám právě pro tenhle utlumený realistický tón tuto fikci ráda

Odstíny šedi jsou složeny z na sebe navazujících nezávislých povídek. Díky své struktuře mi připomněly  Čajovou ságu od Telanu nebo třeba Občanskou válku od Sushi. Stejně jako Čajová sága začínají kratšími povídkami a následně gradují delší „kapitolovkou“ . V tomto případě jde o trilogii - jednu kratší, jednu delší a třetí kapitolovou povídku. Každou část série lze číst samostatně,  ale  nejvíc si je užijete, když si je přečtete dohromady.

 

SPOILER! (Troufám si tvrdit, že nevyzrazuji pointu díla. Koneckonců fikce není dosud dopsána.)

Děj začíná nečekanými událostmi na začátku léta mezi Harryho šestým a sedmým rokem.

V první části pojmenované  Dlouhá cesta  jsou Harry se Severusem okolnostmi donuceni vydat se na cestu během které se otupí hrany jejich nepřátelství V sequelu nazvaném Koridory tráví Harry letní prázdniny v Bradavicích a připravuje se na boj s temnými silami. Jeho neokázalé sblížení se Severusem Snapem  pokračuje v třetí části nazvané Odstíny šedi. Třebaže všechny tři povídky pojednávají o vztahu Harryho se Severusem, za slash lze označit až poslední díl. Předchozí dvě části mohou číst bez rizika i lidé, kteří mají ke slashi odpor. Na druhou stranu lidmi, kteří mají v hlavě slash radar mohou být úspěšně považovány za preslash.

K trilogii patří také přídatná povídka, která je zároveň songfic, a jmenuje se Věci, na kterých záleží. Během ní se dozvíme o prvním Harryho milostném dobrodružství a zároveň se přesvědčíme o tom, co už stejně tušíme, že mu záchrana světa ničí osobní život. Věci, na kterých záleží jsou asi mou nejoblíbenější částí OŠ. V nich je nejjasněji prezentován Harryho postoj k jeho poslání.  

KONEC SPOILERU!

 

Mám pocit, že hlavní námětem, na který GrayLady myslela při psaní této fikce bylo zproblematizování vztahu dobra a zla. To napovídá už motto této série: „… kolik různých odstínů šedi existuje na cestě  mezi dobrem a zlem? A kde vlastně leží ta hranice?“.  Černá a bílá, dobro a zlo - dají se rozeznat? Jejich hranice rozhodně nestojí mezi Zmijozelem a Nebelvírem. Harry zjišťuje, že nelze nést odpovědnost za svět a zůstat zcela bezúhonný. 

U GrayLady působí Harry dospěleji, ale také o něco otrleji než v kánonu.Válka mění naivního chlapce v cynismem trochu obrněného a Snapovi stále více podobného muže. Není divu, že postupně nacházejí  společnou řeč. Při tom je docela uvěřitelně stále týž Harry, kterého známe z literární předlohy, jen pod vlivem prožitých událostí působí mnohem starší než ve skutečnosti je.

Velmi charakteristická mi  připadá  scéna ve „Věcech, na kterých záleží“, která předjímá dějově sblížení hlavních hrdinů. Harry při jednání Fénixova řádu překvapivě zjišťuje, že nemůže souhlasit s jeho většinou nezkušenými členy, kteří o Voldemortovi slyšeli jen z doslechu, a naopak  musí souhlasit se Snapem, který ostatním odhaluje sice nepříjemnou, ale pravdivou skutečnost. Umět se vyrovnat s nepříjemnými pravdami asi patří k součástem dospívání.

Harryho válka připravila o mnohé, nejen o nevinnost a  také iluze o hrdinské nebelvírské cti, ale ponechala mu pocit odpovědnosti za všechny a všechno kolem. Je to zkrátka pořád ten Harry s rozvinutým spasitelský komplexem, který nenávidí úlohu, kterou mu osud připsal, ale který je přesto odhodlaný ji dostát. Někteří nebelvířani jsou u GrayLady pěkní výlupci, kteří se často nezdají o nic lepší než jejich  zmijozelští kolegové. Kolejní rivalita graduje a Harry se s ní musí vypořádat.

Chvílemi mi přišlo trochu otravné, že ve třetí části trilogie jsou skoro všechny události líčeny dvakrát, jednou z pohledu Harryho a podruhé z pohledu Severuse. Zdůrazňuji, že to jde za rámec běžného „přepínání“ mezi hlavními hrdiny. Jde opravdu o vyprávění v podstatě téhož jen se změnou POV.  A já si nejsem jistá, zda změna POV přinesla opravdu dost rozdílný náhled na události, aby odůvodňovala tento postup. Na druhou stranu mi takový přístup připadal hodně  originální a to se přeci taky cení.

Příběh je bohužel stále WIP a jak píše GrayLady „má ještě daleko do konce!“.  Pro mne je to  nejočekávanější česká fanfikce. GrayLady má teď evidentě delší přestávku v psaní, která zavdává důvod k pochybnostem, zda  vůbec bude pokračovat.  Kéž bych se mýlila. protože této fikce by bylo škoda. A tak se stále "čekám a doufám", jak mi v mládí poradil Monte Christo. :) 

 

Oblíbené scény:

  • Věci, na kterých záleží  - jednání Fénixova řádu 
  • Věci, na kterých záleží – Harry komentuje po odchodu z kina film „Superman“ 
  • Koridory - astronomická věž, poslední prázdninový večer
  • Odstíny šedi – Severus Snape má pěkné ruce
  • Odstíny šedi – akce Fénixova řádu a první společná noc

 

 

Můj poměr k této FF:  R jako Respekt  

(Ráda se nad tím ještě jednou zamyslím, až povídku GrayLady dopíše.)

—————

Zpět


Diskusní téma: Odstíny šedi

Datum: 08.01.2013

Vložil: Rocia

Titulek: Belldandy,

dostala jsem se k přečtení až teď a můžu jen dodat, že také doufám - snad můžu prozradit, že jsem v tvé anketě hlasovala právě pro OŠ. A chci dodat trochu naděje - teď jsem se na FF dočkala pokračování jedné povídky po 6 (!) letech, takže naděje opravdu umírá poslední :-)

—————

Datum: 08.01.2013

Vložil: Rocia

Titulek: Re: Belldandy,

A mimochodem, také miluji Věci :-) Dokonce jsem si málem přála, aby Harry a Richard zůstali spolu, což se mi u Snarry snad nikdy předtím nestalo :-)

—————

Datum: 09.01.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Belldandy,

Nu, to já jsem si přát přece jen nedokázala ... :) Vlastně si vážně neumím předtavit, že by s ním odešel, ale přála jsem Harrymu aspoň to, že tomu, že odejde, na chvíli věřil.

—————

Datum: 05.12.2012

Vložil: Micil

Titulek:

Dúfam s vami... :)

—————

Datum: 05.11.2012

Vložil: jackie

Titulek:

Mně se taky nejví líbí Věci na kt. záleží. Jak už si napsala, zřetelně vidíme jak je pro Harryho válka velmi podstatným faktorem. Přesto (a právě proto?) byl rozhodnut vzít si trochu štěstí i pro sebe. A já jsem ráda že to udělal.
Celkově je povídka OŠ skvělá. Stejné pasáže z pohledu obou postav jsou zajímavé, ale občas jsem měla chuť po dočtení kapitoly zařvat, protože se děj (kupodivu) neposunul o moc dál.
Ale web OŠ bude i nadále mezi mými záložkami, a já budu vždy při rozkliknutí doufat, že tam bude něco nového!!!

Jackie

P.S.: Snad je ještě brzo na ironické Hahaha...

—————

Datum: 08.11.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: OŠ

Tak budeme doufat spolu ... :)

—————