-


Mandragora

13.01.2013 18:45

 

Mandragora je zřejmě daleko více než autorka známá jako správkyně a administrátorka "The Daily Slash" a "FF deníku". Vzhledem k tomu, že na víc ještě spravuje i svůj osobní web se slashovými povídkami s názvem "Labyrintem slov...", na psaní ji zkrátka dnes už nezbývá čas.  

Přesto ani v minulosti nebyla Mandragora tím, čemu se říká plodná autorka. Počet jejích textů na internetu jen stěží přesahuje počet prstů na mých rukou. Její doménou jsou krátké na nějakém malém nápadu založené povídky, při čemž často jde spíše o milé hříčky než o vážně se beroucí texty. Mezi těmito hříčkami je zřejmě nejproslulejší dvojpovídka "Usmívej se!" a "A rána jsou zde stejná ...", o nichž se čtenáři nemohou jednoznačně shodnout, která z jejích dvou částí je ta výborná a která nestojí za nic. :)  Mezi vážnými povídkami má zas dominantní postavení jeden z Mandragořiných delších textů, povídka - vlastně spíš už novela - z vězeňského prostředí, nazvaná "Havran".

Kdysi mě na FF deníku na půl pobavil a napůl zaskočil komentář k právě této fanfikci, ve kterém komentátorka napsala, že povídka to sice není špatná, ale "byla by mnohem lepší, kdyby byla autorka o pár let starší".  Neposmívejme se, přiznejme si, že taková nedorozumění vznikají na internetu velice snadno. Nicméně já jsem byla překvapená, protože (zřejmě pod vlivem znalosti, že Mandragora není, jemně řečeno, už žádná mladice) jsem měla vždy pocit, že se v jejích textech tento fakt odráží. Věřila jsem, že je patrný z přítomnosti jakési životní zkušenosti a zejména nadhledu - tedy schopnosti nebrat napsané přespříliš vážně.  Těžko nyní hodnotit, zda jde jen o můj dojem ... 

Stejně jako já (a samozřejmě spousta dalších :) i Mandragora upřednostňuje snarry, což se pochopitelně v její tvorbě odráží. Jako čtenář cítím k jejím povídkám nostalgickou náklonost, poněvadž patřily nejspíš mezi vůbec první české snarry povídky, které  jsem četla. A Mandragora byla po Diegině první českou autorkou, jejíž jméno jsem si zapamatovala.

Pokud mě už paměť neklame stalo se tak po přečtení povídky "Nejsilnější cit", která mimojiné do dnes patří mezi mé nejoblíbenější. Považuji totiž za skvělé vyjádření odpovědi na otázku, kde že jako mi snarristky vidíme v kánonu jakoukoli možnost, že by Snape mohl Pottera v nějakém smyslu chtít. Tak prosím přečtěte si ji a zkuste mi tvrdit, že to, co je v ní vyjádřené, není ani trošičku kanonické. :)

Myslím, že tehdy jsem se podívala na jméno autorky a na to zda jde o překlad a byla příjemně překvapená, že nikoli. A od té chvíle mi vždy přišlo, že její texty na Labyrintu nebo Fantasmagoriu za těmi přeloženými nijak zásadně nezaostávají. Vidím to tak do dnes a proto se nedivte, že si myslím, že ji patří místo v tomto mém "kánonu fánonu". :)    

 

 

Soupis díla:

 

Vážné povídky:

 

Hříčky, zcela nevážné, občas přímo rozverné povídky:   

 

 

—————

Zpět


Diskusní téma: Mandragora

Datum: 18.01.2013

Vložil: Rocia

Titulek: Díky

za příspěvek. Zjišťuji, že mám mezery - četla jsem od Mandragory asi jen Havrana a A usmívej se + Rána, obé se mi líbilo, zejména Havran. A jinak jsem Mandragoře samozřejmě velmi vděčná za DS, který hojně využívám, i za FFD... a mám velmi ráda i její stránky Labyrintem slov, i když se tam teď moc nedostanu...

—————

Datum: 30.01.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Díky

Víš, že by mě docela zajímalo, co bys řekla na Hračku. Já mám moc ráda její závěr. Maličko mi připomíná konec Tarantinova Auta Zabijáka a ten já mám moc ráda. :) Takový zvrat v poměru sil.

—————

Datum: 14.01.2013

Vložil: yellow

Titulek: ...

Mandragoru samozřejmě znám z DS, ale jako autorku jsem ji zcela minula. Je sice pravda, že se soustředím převážně na anglicky psanou tvoru, přesto si myslím, že toho mám v české a slovenské tvorbě přečteno dost, aby mě nečekala takováto překvapení. A musím říct, že tady jsem překvapená pořád. Někde je chyba.

—————

Datum: 15.01.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: ...

Neber to ale přespříliš vážně. Vidíš, že kdyby si takový seznam autorů dávala dohromady třeba Lanevra, budou tam zas trochu jiní lidé. :) - Možná by se mi tvá pomoc hodila při sestavování té mezinárodní části. Ode mě je to tak trochu nehorázná drzost se o něco takového pokoušet, když neumím anglicky a načteno toho zrovna moc nemám. :) Řekněme ale že to dělám i sama pro sebe. - Každopádně cizí názory na téma, kdo by neměl chybět budu reflektovat. :)

—————

Datum: 15.01.2013

Vložil: yellow

Titulek: Re: Re: ...

Takový odborník rozhodně nejsem. :) A navíc mám docela problém s tím, že se hodně rozcházím s mainstreamem.

—————

Datum: 15.01.2013

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: Re: Re: ...

A to se právě schvaluje! Jen se rozejdi úplně, stejně si nezaslouží nic jiného než kopačky a přednes nám článek svých oblíbených anglických autorů. ;-)

—————

Datum: 15.01.2013

Vložil: yellow

Titulek: Re: Re: Re: Re: ...

Tak pro mě je asi úplným vrcholem právě SocksForDobby a její Unwell, a pak ještě Sansa a její povídky, hlavně Splinter. To byla vlastně hned druhá povídka, kterou jsem chtěla překládat, ale ještě jsem se na to nedokázala patřičně psychicky připravit, protože ve mě vyvolává neskutečnou emocionální bouři. Takže to pravděpodobně bude povídka, kterou zakončím své překladatelské působení. No nebude to krásný konec? Unwell, DI a Splinter? Co víc by si mohl překladatel přát?

—————

Datum: 16.01.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: ...

Nu, Splinter neznám, takže bych se neměla asi vyjadřovat, ale ... troufnu si s tebou souhlasit .. :) Každopádně, jestli si začínala na Tequile, jak hádám, tak vidím postupný posun stále k drsnějším tématům. Jak se to stalo někomu s tak veselou povahou jako ty? :D - PS: Přiznávám, že SocksForDobby bych bez tebe neznala, ale třeba Sansu za zavedené jméno považuji i já, třebas od ní mám přečtený jen ten "Čas". Takže až tak hrozně moc mimoidní vkus přeci jen snad nemáš. :)

—————

Datum: 14.01.2013

Vložil: Adelaine

Titulek: :)

JJ, ten komentář mě taky pobavil, protože mám pocit, že to z jejích děl je cítit. Co se týče Usmívej se a A rána jsou zde stejná... já mám pocit, že se to možná zakládá na tom, kterou povídku jsi četla jako první, protože pak už tam chybí ten prvek překvapení.
Nicméně ano, projekt DS je geniální a projekt FFD myslím, že navzdory všemu přínosný a já jsem za ně za oba velice vděčná.

—————

Datum: 14.01.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: :)

Jo, taky myslím, že to kterou člověk četl první má hodně velký vliv.

—————

Datum: 14.01.2013

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: :)

Já ten komentář hned nečetla, pak mi to bell napsala (nebo snad řekla?) a já jsem upřímně nevěřila, že to vůbec mohla někdo napsat. Zvláště proto, že Mandragoru znám a vím zhruba kolik jí je let. Každopádně když jsem si ho pak přečetla, tak to bylo velice úsměvné. :-D

—————

Datum: 14.01.2013

Vložil: Lanevra

Titulek: black-lana.webnode.cz

Neříkám že se mi Mandragořiny povídky nelíbí, jen asi víc oceňuji její práci jakožto administrátorku Labyrintu, Daily Slash a FFDeníku. Poslední dva jmenované jsou projekty nesmírně zajímavé a neotřelé a je si cením, že něco takového u nás existuje.

PS: :-D Fakt se těším (a děsím se) co si tu přečtu o sobě. Umíš moc pěkně podat svůj názor. ;-)

—————

Datum: 14.01.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: black-lana.webnode.cz

Z rychlostí, jakou píšu ... to asi bude ještě trvat ... nicméně v hlavě si to už sumíruji. :)

—————

Datum: 14.01.2013

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: Re: black-lana.webnode.cz

Vida, tak to já se ti za to budu mstít tím, že bude ještě rok trvat než se dovíš jak skončí můj cyklus povídek. :-D

—————

Datum: 14.01.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: black-lana.webnode.cz

To ne .. prosím to ne ...

—————

Datum: 14.01.2013

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: Re: Re: Re: black-lana.webnode.cz

Nemůžu za to že má rok 52 týdnů. Já to tak nevymyslela. :-D

—————

Datum: 14.01.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: black-lana.webnode.cz

Bože, mě nedošlo, že to bude trvat tak dlouho .. ach jó . :)

—————