-


Kámen manželství

09.10.2012 14:07

 

   

  Obrázek: Kámen manželství od Aoeiya.

Cílem tohoto textu rozhodně není popisovat děj, přesto, chcete-li se vyhnou jakémukoli SPOILERu , nečtěte tento text, pokud nemáte přečten Kámen manželství.

Mám takový pocit, že jsem Kámen manželství poprvé nečetla v ideální konstelaci. Byla to totiž má první fanfikce po Desideriu Intimu, které, občas je těžké si toho se mnou nevšimnout, mám velice ráda. Tehdy jsem to ještě nevěděla, ale cokoli, co přišlo potom, mi prostě přišlo slabší. Ve srovnání s DI na mě působil Kámen manželství nerealisticky a pohádkově. Snad se to dá pochopit. 

Každopádně pro mě Kámen manželství patří k fikcím, u kterých jsem prodělala vnitřní zápas. Během čtení jsem sice měla neustále spoustu výhrad, na závěr jsem si však řekla, že to bylo přeci jen dobrý. Na to, jak je Kámen manželství vlastně dobrý jsem přišla hned po té, co jsem ho dočetla a pokusila se číst jeho pokračování od Lynne. Velice prudce mě to přestalo bavit a já toho nechala. Uvědomila jsem si, že přes tu spoustu výhrad, které jsem k ději měla, mě Darcy celou dobu stále držela v zaujetí a přímo ponoukala k tomu, abych četla dál.

Darcy tvrdí, a není žádný důvod ji nevěřit, že Kámen manželství vznikl z představy o vynuceném, dohodnutém svazku mezi Harry a Severusem.  (Často přemýšlím, jestli to tehdy byl ještě originální nápad a až teprve dnes se z toho stalo omleté klišé? A neměla to být náhodou jakási lehká parodie?) Další výchozí myšlenka byla představa, že kouzelnický svět je pokud jde o společenské uspořádání konzervativní a vládnou v něm aristokratické viktoriánské způsoby. Teprve později se vkradl motiv celosvětové katastrofy, a příběh se rozrostl do neplánovaných rozměrů.

Zejména aristokratický kouzelnický svět mi byl v Kameni trnem v oku. Těžko se mi na tu myšlenku přistupovalo. Jenže pokud bych to neudělala, nemohla bych ve čtení pokračovat. Přiznávám, že části Kamene, které se odehrávají na Manor Snape patří k mým nejméně oblíbeným ( snad s výjimkou okamžiku, ve kterém se Harry odhodlal oslovovat svého muže Severus.) Absorudní mi připadá také celá ta záležitost s šermováním, která ještě napomáhá tomu, že se zde kouzelníci změnili v romantické hrdiny 19.století.

Z Harryho je v Kameni manželství král. Spasitelský Harryho komplex tu mutuje v královskou odpovědnost. Harry se cítí odpovědný za vše  za všechny. Vidí odpovědnost, tam, kde jiní vidí výhody. Darcy ho charakterizovala těmto slovy: "Harry viděl selhání, kde ostatní viděli hrdinství. Viděl smrt a prokletí, kde jiní viděli vítězství a slávu."

Severus Snape je očekávaně v Kameni naprosto „out of charakter“. Je dáno, že ve chvíli, kdy přijal manželský stav, proměnil se ve starostlivého semeho. Přijal odpovědnost za Harryho osud a jeho další chování skoro nijak nesouvisí s kanonickým Snapem.

Na to, že má být Kámen manželství slash, je tam překvapivě málo sexu. :P Přesněji řečeno tam není vůbec žádný sex. Všeho všudy se Harry a Severus třikrát políbí. Musím se svěřit, že idea, že dva muži, kteří po sobě minimálně potencionálně touží (i když si to pravda teprve ujasňují) vedle sebe spávají každý den na jedné posteli po dobu několika měsíců a nic .., mi přišla rušivě nehodnověrná. Mám pocit, že muži nemají až tolik zábran a ve chvíli, kdy ví co sami chtějí a že ten druhý  není proti, k tomu je neomezují žádná společenská tabu ... jasně že na to skočí :) 

Jedna věc je ovšem na Darcy skvělá a to její schopnost komunikovat se svými fanoušky. Její argumentace jsou promyšlené, třebaže pro mě ne vždy dost přesvědčivé :). Darcy  oprávněně považovala své reakce na otázky čtenářů za součást Kamene. Zejména díky Darcy jsem  poznala potenciál,  který FF má v možnosti přímé komunikace autora se čtenáři. A pochopila jsem, že v této možnosti se skrývá obrovský kus kouzla tohoto fenoménu.

Mám tendenci tvrdit, že Josephine Darcy sepsala takový crossover Harry Pottera a Jane Austenové. To ovšem není tak docela přesné. Těch vlivů bude nejspíš víc. Určitě se na tom podílela nějaká další viktoriánská milostná literatura, jasný je však také vliv artušovské a severské mytologie. Darcy se sama hlásí k Beowulfovi. A narazíme třeba i na citát s D.H.Lawrence :) . Mně pokud jde o Darcy  napadá ještě srovnání s Alexandrem Dumasem, ne snad, že bych viděla nějaký přímý vliv, spíš u obou  vidím silnou zálibu v „senzačním“ ději a zároveň nevšední schopnost zaujmout své čtenáře vyprávěním.

Existuje bonmot, že opíšete-li jednu knihu, jde o plagiát , opíšete–li tři, je to kompilace, ale opíšete-li jich deset, jde už o nové originální dílo. Také se říká se, že FF není vlastně nic jiného  než parazitování  na předloze autora, který narozdíl od fanouška dokázal vymyslet svůj vlastní svět. FF přebírá postavy a realitu fikčního světa a má tak zjednodušenou pozici pro vyprávění.  Nechci nyní tuto myšlenku ani  shazovat ani obhajovat.  Důležité je, že silou i slabinou Kamene manželství je to, že v tomto smyslu příliš neodpovídá klasické fanfikční povídce.

Josephine Darcy  vkládá do HP světa tolik dalších  motivů, že už to posléze s Rowlingovou nemá mnoho společného. Fikce sice začíná jako příběh o vynuceném manželství Harryho a Severuse, narůstá však do mnohem epičtějších rozměrů.  Severus a Harry tu nejsou jediní, kteří si musí ujasnit, jaký je vlastně jejich vzájemný poměr. V podobné pozici je i Black s Lupinem . A taky je tu Draco, který bude uloven jako drak. Kouzelnický svět se řídí aristokratickými pravidly. Kouzelníci studující v Bradavicích jsou jen špičkou - elitou kouzelnického národa. Přibyl fiktivní děj pátého ročníku, v němž Harry získal Odinovo oko.  Na mapě kouzelnického světa přibyli nová území: vikingové a severní země, královská rodina v kouzelnické Francii, kouzelnický Egypt se svou faraónkou. Harry a jeho přátelé si musí poradit se studnou zoufalství a mozkomory nebo s problémy vlkodlaků a upírů. A nesmíme zapomenout na Voldemorta, který chystá zkázu celosvětových rozměrů.

Shrnu-li to: Kámen manželství zkrátka není zrovna moc romancí. Pro množství postav a zpracovaných motivů je to příběh spíše epický. Z toho důvodu Kamen manželství není také moc snarry a není to moc slash. A i mezi fanfikcemi se taky docela vymyká. Z toho je celkem pochopitelné, proč pro mnohé své čtenáře zůstává jedinečný ...

 

Mé oblíbené momenty v Kámeni manželství:

 

Můj poměr k této FF: R jako Respekt

—————

Zpět


 

Mé oblíbené, zcela neskrytě „austenovské“ scény v Kameni manželství:

1. První polibek:

Rozhovor Harryho a Severuse, o dění při večeři je zakončen Harryho dramatickým vyhlášením: „Myslím, že bych si všiml, kdyby mě někdo sváděl!“ a také: „Myslím, že bych si všiml, kdyby se mě někdo chystal políbit!“  Severus reaguje překvapivě spontánně a jedná, tedy líbá. A když skončí ...   Ústa měl Harry pohmožděná a brnící, tělo hučící energií, zatímco zíral do doutnajících očí Severuse Snapea. „Všiml sis toho?“ téměř na něj zavrčel muž, pak se otočil. Dlouhými kroky přešel rozlobeně napříč pokojem a zmizel za dveřmi své pracovny.

2. Rodinné neshody:

Pak se Lucius obrátil k Arturovi a zíral na muže s naprostou záští. „Promluv si se svým synem!“ nařídil. „Musel ve vás zůstat aspoň kousek smyslu pro slušnost! Řekni mu, jak je to hanebné. Jsi hlava Domu. Přikaž mu, aby měl rozum!“ Po Arturově tváři přeběhl podivný výraz. „Samozřejmě, Lucie,“ souhlasil vlídně a pak se obrátil na Charlieho. „Charlie?“ „Ano, tati?“ zeptal se Charlie zdvořile.  „Jako hlava Domu Weasleyů ti musím říct, že jestliže se nebudeš držet svého přesvědčení a neuděláš přesně to, co ti říká tvé srdce, nikdy už s tebou nepromluvím.“ Artur se na svého syna usmál. Charlie pobaveně sklonil hlavu. „Rozumím.“


Diskusní téma: Kámen manželství

Datum: 30.10.2012

Vložil: Mája

Titulek: :-)

Já jsem u Kamene začínala se slashem. Jako druhý byl Elysejský klíč. Tyto dvě povídky mě naučily číst a vyhledávat Snarry povídky. A jsem jimi asi výrazně ovlivněna při výběru čtení i psaní. DI mě svou absurditou a temnou atmosférou odradilo hned na začátku. Nedokážu ho číst dál. A Odstíny šedi se mi také moc líbí, ale jsem mrzutá z dlouhé autorčiny odmlky. Bojím se, že povídku nedokončí...

—————

Datum: 31.10.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: :-)

Já také ... také se bojím... :) GrayLady ... seber se! :) / A DI ... Já vím, Májo, všimla jsem si. (PS: Ještě, že si nečetla Naruby. :) ) Jak jsem zrovna dnes psala u Yellow v komentáři na Unwell pro mě je FF tím lepší, čím silnější emoce ve mě vzbudí - pozitivní nebo negativní , to je vedlejší. A dokonce si myslím, že zcela bez těch negativních neumím prožívat ani ty pozitivní. Každopádně tě pochopt dokážu. Racionálně ... že je to pro tebe nezkosnutelné ... emocionálně asi ne. Protože se mi špatně vžívá do toho, co se asi tobě na příběhu líbí, když odmítáš jeho temné stránky. Jak můžeš bez toho .. že klesneš na dno, pak zas vystoupat na vrchol? :) No ale , jak ráda říkám, kdybychom byli všichni stejní, byl by to ve skutečnosti děsivý svět. :)

—————

Datum: 12.10.2012

Vložil: Lanevra

Titulek: black-lana.webnode.cz

Já taky nedám na Kámen dopustit, ač vím že postavy jsou tam opravdu hodně OOC (nebudeme diskutovat o podstatě OOC, to by zase bylo na dlouho. :-D), že Potter je tam bůh a vůbec tak všechno kolem. Je to prostě taková "povídka mého dětství", jako třeba pohádka Princezna se zlatou hvězdou na čele. Navíc si myslím, že co jsem zatím četla povídky kde byl Potter bůh, tak tady je to podané nejlépe. Zatím co jinde si Potter rychle zvykne na to co je zač nebo to dokonce ví odjakživa a pak to všem předkládá (viz Strom poznání), tak v Kameni je svou mocí zmatený a neumí ji vlastně používat. To mi přijde docela reálné.

—————

Datum: 17.10.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: black-lana.webnode.cz

Já miljuju, když je nějaká postava zmatená, čtenářům je (řekněme) vše jasné, protože jim autor napovídá, ale hrdinovi stále nic nedochází. :) Nevím, proč je tak příjemné s pozice své vědoucnosti sledovat cizí zmatenost? Ale je ...

—————

Datum: 10.10.2012

Vložil: Adelaine

Titulek: Děkuji

Já Kámen obdivuju a vždy budu, pro mě je to samé, co pro tebe DI. Předtím jsem četla jen nějaké nepříliš povedené pokračování HP a tohle je skvěle mírný způsob, jak uvést do slashe. Já Joshephine tu sežrala vše, okouzlila mě právě propracovanost jejího světa, odpovídala na otázky, které Rowlingová pohodlně přeskočila a držela se i kánonu (bereme-li v úvahu, že ho začla psát po čtvrtém díle), pak se tedy velmi odchyluje a pouští do legend, ale což... je to skvělý. Mně se velmi líbila scéna jejich asi třetího polibku, jak se vrátili z ministerstva po přelíčení s Lupinem. Tam, kde ho Snape poprvé políbí bez záminky.

—————

Datum: 10.10.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Děkuji

Určitě nebudeš sama, pro které je Kámen ta jejich osudová fanfikce. Dokonce mám pocit, že to tak má většina snarristek. I když mám podezření, že poslední rok má Kámen tady v ČR vážnou konkurenci v podobě Elysejského klíče. / Cože - třetí polibek - to ale znamená, že jsem se přepočítala, když jsem napočítala jen dva. :) / Stejně jako jsem ti to kdysi psala o EK na druhé čtení se mi Kámen manželství líbil už mnohem víc. Myslím, že jsem už věděla, co očekávat a dokázala jsem si vychutnat i nějaké při prvním čtení přehlédnuté detaily, jako byl Severus, co k sobě po Harryho únose tiskne jeho plášť.

—————

Datum: 10.10.2012

Vložil: Adelaine

Titulek: Re: Re: Děkuji

Jasný no, dlouho to byla skoro jediná přeložená do čj, romantická a propracovaná snarry povídka. Možná lidi, co přijdou ke slashi teď, tak dřív narazí na DI nebo něco podobného...
Jasný že třetí - poprvý to byla žárlivost, podruhé na ministerstvu pro novináře a potřetí, když se bavili o klášteru. Plus tam jsou ty dvě scény na podlaze... hm... No, já ho přečetla tolikrát, že teď už mě to nebaví:D

—————

Datum: 11.10.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Děkuji

Dobře, to si asi zaslouží opravu. Jsou tam tři polibky. - A tu zem si pamatuji. :) - Každopádně uznávám, že i bez koitálního styku, tu má vztah těch dvou erotický rozměr - na rozdíl od první části Elysejského klíče, jak jsme se o tom už my dvě kdysi bavily.

—————