-


FanPolis

03.08.2014 21:19

13. července 2014 krátce před půlnocí jsem našla v poště mail od Lanevry, který začínal těmito slovy: "Mám takový nápad... Chtěla bych vytvořit českou verzi fanlore... Byla by ses ochotná zúčastnit jako jeden z prvních přispěvatelů?" Má odpověď odeslaná jen o dvě minuty později zněla:" ... skvělý nápad...  To víš že jo, ale to je ... projekt na dlouho." 

A to byl počátek historie FanPolis, tedy otevřené encyklopedie fanouškovské tvorby.

 

 

Následovali dohady o názvu, založení, dohady o podobě a struktuře, předstup před veřejnost a následné tři dny obav, že se k nám vůbec nikdo nepřidá, první editace od anonymního přispěvatele a vzápětí další editace, často od osob, jejichž jména jsou v naší komunitě všeobecně známá a s kterými budu kdykoli a kdekoli s hrdostí spojována, technické problémy, dohady, editace, editace  ... a tak pořád dál.

Role máme s Lanevrou jasně rozdělené, ona FanPolis stvořila, a nadále má na starosti jeho chod po technické stránce věci, píše návody, vytváří šablony, napsala také ta podrobněji a precizněji zpracovaná hesla, zatímco já ... já tvořím tu vatu kolem. Popisuji tak nějak zhruba různé jevy nebo prostě jen opisuji fanlore dokud se toho nechopí někdo lepší. 

 

1.

Třebaže je hlaním rodičem FanPolis nepochybně  Lanevra, považuji ho i já za své duchovní dítě. FanPolis je pro mě cílem, k němuž jsem směřovala, aniž bych o tom věděla. Vždy jsem totiž toužila vést tento web tak, aby na něm, v co největší míře, participovali i ostatní. Nyní, když éra mého webu dospěla do posledního stádia, je FanPolis něčím jako jeho duchovním následníkem. Je potomkem, který jeho smysl finálně naplní zároveň i překročí a dovede mnohem dál.

Při snaze psát všechnu tu vatu do FanPolis si opakovaně potvrzuji, že vlastně nic nevím, nicméně cílem toho snažení není blýsknout se vlastními vědomostmi, ale rozjet projekt, kde konečně předám slovo vám, všem fanouškům fanouškovské tvorby. Konečně budu mít web, jehož obsah tvoří jeho vlastní čtenáři. A třebaže znalosti každého z nás jsou samozřejmě omezené, dohromady se vyrovnáme i stařičkému stvořiteli akademickému slovníku. 

Budou-li se vám někdy v budoucnu informace, které tu naleznete zdát neobjektivní, zaujaté či neúplné, nezapomeňte, že moc to napravit leží právě ve vašich rukou. 

 

2.

FanPolis zároveň považuji za určitý protipól FFdeníku. Oba mají potenciál doplňovat a kompenzovat, co ten druhý postrádá. Kde FFdeníku chybí možnost nahlížet na věci v souvislotech, FanPolis, pro svou encyklopedickou povahu, postrádá možnost projevovat subjektivní, ať už pozitivní či kritické, názory (s vyjímou jeho Fóra samozřejmě). 

Konečně mám příležitost někam napsat, že Mats Christiana je autorkou první české slashové povídky, že to právě ona tento žánr, který nejpíš tak rádi čtete, uvedla do našich zemí. Tudíž sama považuji za vhodné chovat se k ní s jistou základní úctou. A zrovna tak mohu být zpravena o tom, že nějaká povídka před x lety byla svého druhu první s tím či oním námětem a je tedy mimo mísu ji dnes obviňovat z klišovitosti.

 

3. 

FanPolis mě také za těch posledních několik dní své existence přiměla stranit náhledu, v němž fanouškovský svět není viděn jako pouhý koníček, ale jako plnohodnotná subkultura svého druhu. Na FanPolis se každý den přesvědčuji, že máme vlastní jazyk, historii, zvyklosti, osoby významné speciálně pro naše společenství. Možná jsme nestvořili tak významné hodnoty jako hlavní proud, ale jsme společenstvím na vzestupu a teprve se učíme navzájem koexistovat s mainstreemem. Nějak totiž koexistovat musíme, vždyť jsme jeden na druhém závislí.    

  

***

Jak vidíte, má očekávání od Fanpolis jsou značná, nejspíš trochu nadsazená. Jen budoucnost ukáže, zda byl tento projekt vůbec životaschopný. Chci proto na závěr vyjádřit přání, ať nás ani vás FanPolis nezklame. Přeji jí, aby se stala nadfandomovým médiem, prostorem, zkrátka takovou naší polis, kde se mohou nejrůznější fanoušci setkávat a společně hledat porozumění pro fenomén, který je všechny spojuje. 

 

Přílohy:

Děkujeme všem za podporu a reklamu, ať už podprahovou nebo otevřenou

—————

Zpět


Diskusní téma: FanPolis

Datum: 06.08.2014

Vložil: Rocia

Titulek: Souhlasím,

skvělý nápad :-) Doufám, že se brzy také přidám...

—————

Datum: 06.08.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Souhlasím,

Děkujeme ...

Za pochvalu a ještě víc za případnou pomoc. :)

—————

Datum: 05.08.2014

Vložil: Patoložka

Titulek: Tak ještě komentík k článku

Myslím si, že je to skvělý nápad, kupříkladu já stále tápu v mnoha věcech, které jsou pro ostatní samozřejmé, nepamatuji si názvy, ratingy musím stále dokola vyhledávat a stále je píšu špatně... A tahle stránka je něco, co mi může - pokud budu samozřejmě chtít - pomoct;-)
A druhá věc je, že moc obvudivuji lidi, kteří dokáží takové články, šablony a kdovícoještě vůbec zplodit. Takže velký dík!

—————

Datum: 05.08.2014

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: Tak ještě komentík k článku

No vidíš, tak to jsem ráda že FP pomohla. ;-)

—————

Datum: 04.08.2014

Vložil: kami

Titulek: ...

Čím ďalej, tým viac mám z českej slashovej komunity pocit, že vy by ste furt len voľačo zakladali. :D Nie je to presné vyjadrenie mojich myšlienok a pocitov, ale povedzme, že som z toho akási rozpačitá. Stránku som už zhliadla, ako aj ty sama píšeš, tiež sa mi zdá, že je to pre teba ako stvorené. :) Možno je to aj dobrý nápad a aktívna časť česko-slovenskej fanfiction komunity sa trochu rozrastie.

—————

Datum: 04.08.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: ...

:D

A můžu tě citovat až něco příště zase založíme?
Ta věta si totiž o to říká ...

To jo, pro mě je to jako stvořené. A to v obou směrech, můžu někam nastrkat, co už vím a naopak se dozvědět něco nové.

A dokážeš ty své rozpaky pojmenovat přesněji?
Třeba ... Je to geekovské zabývání se marginálními fakty.
Nebo ... místo, aby ty holky sami napsali nějakou pořádnou FF, tak jen teoretizují.
Nebo ... příliš mnoho webů shromažďujících informace ve skutečnosti zhoršuje přehlednost faktů.
Nebo ... zařazením do encyklopedie předstírají významnost bezvýznamných faktů.
Nebo ...
No, to je asi všechno, co mě napadlo.

To víš pro nás je zpětná vazba důležitá. Je pro nás dobré vědět, jaké postoje může ten náš pokus vyvolat: :)

Hej, tak mě napadlo... ta vaše slovenská scéna nic nezakládá?
Já totiž znám ze Slovenka slashové autory asi tak tři, takže fakt nevím. Jak by si ve zkratce popsala slovenskou slashovou scénu ve srovnání s tou českou? :)

—————

Datum: 04.08.2014

Vložil: kami

Titulek: Re: Re: ...

Neviem to opísať, keby som vedela, tak uvediem príklady, ale myslím, že ani jedno z toho, čo si uviedla. Skôr sa ťa opýtam: "Ako dlho vám to vydrží?" Oznam o stránke sa obmedzuje na ffdeník, Lanevru a tvoju stránku (hoci pravdepodobne ste to vyvesili aj na iné slash weby, ktoré s vami spolupracujú). Nie je to trochu málo? Naša slashová komunita je dobre zorganizovaná, ale svojím spôsobom uzavretá. Mám pocit, že sa to nedostane ďalej a vy na to nakoniec ostanete samy a neutiahnete to alebo sa vám to zunuje a stane sa to isté, čo s fórom na ffdeníku. Samozrejme nechcem, aby sa to stalo a držím vám palce, ale považujem to za veľmi pravdepodobné.

Naša slovenská scéna takmer neexistuje. Sme rozdrobení. Sama poznám zo slash autorov (veľmi letmo) len Tess a z komentujúcich ZJTrane. Fungujeme samostantne a ojedinele na blogoch. Najčastejšie sa stretávam s ff na rôzne anime. Ale nebolo to vždy tak. Mali sme vlastný ff web na Harryho Pottera (https://fan-rockfort.net/), ale už je niekoľko rokov odstavený. Viedla ho Milayla, dokonca mi v začiatkoch robila betareadera. K dosť silným menám patrila napr. Bruja. Ale zanikolo to. Môže to byť už nejakých 5 až 6 rokov dozadu... Slash/PWP/preklady... všetko, čo charakterizuje to, čo sa vytvorilo s fantasmagoriom v slovenskej komunite takmer neexistovalo. Skôr sa to všetko zameriavalo na romantickejšie (v zmysle hetu) ladečné poviedky.

—————

Datum: 04.08.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: ...

Rozumím, takové pochybnosti jsou samozřejmě na místě a máme je taky.

Mohu jen říct, že oproti fóru máme jednu velkou výhodu. Slovník na rozdíl od fóra nepotřebuje rušný život, může se rozrůstat i velmi pomalu. :)

No, pokud jde o oznámení, tak úspěch jsem zaznamenala u SOSáků, to byla velká pomoc. DS nepočítám, tam to jen prošlo.
A pak mám malý zářez na Gallifray.cz.

Pořád doufám, že se nechá překecat i někdo další. I kdybych je měla otravovat ještě jednou. Třeba my přijde, že na fanfiction.potterharry.netu jim tradičně všechno dlouho trvá. :)

Nu, uvidíme. My doufáme, co můžeme jiného dělat. :)

—————

Datum: 05.08.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Re: ...

PS: Tak mě napadlo, když přidám https://fan-rockfort.net/ na FanPolis, byla by jsi k němu ochotná napsat třeba čtyři věty.
Já to udělat nemůžu, pokud nechci jen doslovně opsat, co si mi tu napsala ty. :)

—————

Datum: 21.08.2014

Vložil: kami

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: ...

Tak som tu zas.

Na FP stále nie som zaregistrovaná a obávam sa, že článok na dané heslo tak skoro nebude. Skúšala som hľadať blišie informácie na jednom slovenskom fóre, ktoré má najbližšie k ff, pretože sa tam kedysi nachádzali spolutvorcovia fan-rockfortu, ale zatiaľ žiadny úspech. Pokúsim sa na tom ešte zapracovať.

A mám takú poznámku, mohli by ste na hlavnej strane prepísať "československé" na "česko-slovenské". Vyzerá to ako banalita, ale z lingvistického hľadiska to značí iný vzťah, aký ste pravdepodobne chceli napísať vy. Alebo ste to chceli takto? No, to je na vás, koniec koncov, neviem, či tam momentálne nejakého slovenského prispievateľa máte, možno je to pravdivé.

—————

Datum: 21.08.2014

Vložil: kami

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ...

A ešte mám otázku. FP je o tom, že jeden napíše článok a ďalší ho môže editovať. Už ste rozmýšľali, ako sa to vyrieši pri jazykovom probléme? Totiž, povedzme, že by som chcela niečo dopísať alebo opraviť, ale slovenčina v kombinácii s češtinou bude vyzerať komicky. Bude sa to prepisovať do češtiny alebo ako?

—————

Datum: 23.08.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ...

OK.
Já se raději přiznám, já nad tím, zda československá nebo česko-slovenká vůbec nepřemýšlela a pozadím toho, co to přesně vyjadřuje si ani nejsem úplně jistá. Ale jsem poměrně hodně přesvědčená, že tvůj postoj nevyjadřuje jen tvé stanovisko, ale reprezentuje postoj většího množství našich případných slovenských návštěvníků.
Z respektu k nim to prostě přepíšu, jestli se to Lanevře nebude líbit, tak mě může případně později vynadat, ale snad na to nedojde. :)

Druhý problém je trochu složitější. Určitě je totiž nemyslitelné v rámci jednoho textu střídat českou větu se slovenskou. Já bych měla za to, že budeme zachovávat ten jazyk, kterým začalo být heslo psáno. Ale pravda je, že je to komplikované.

—————

Datum: 05.08.2014

Vložil: Patoložka

Titulek: Re: Re: Re: ...

Ahojky, a nejde o to, že je to obecně prostě problém fanfiction komunity u nás? Že jsme rozdrobeni po webech? S tím se ale bohužel asi nedá nic dělat. Jedinou semknutou komunitou, kterou znám, je asi Twilight. Tam je to taky o tom, že všichni publikují na jedněch stránkách (i když jsem se v tomto týdnu taky dozvěděla, že to není pravda a webů je víc...)
A o to víc se mi líbí takový projekt, který zřídila Lanevra a belldandy, který stmeluje i ostatní fandomy. Však když člověk tvoří v jednom, většinou nic neví o jiném, pokud se do něj samozřejmě neponoří...
A ano, chápu obavy, které říkají - "Zase něco nového, jak dlouho to asi bude trvat, než se to rozpadne..." Ale na druhou stranu, je sice spousta lidí, kteří se ztrácí, ale pak jsou zase ti, kteří se neztrácí.
A co se podpory týče - je jen na nás, abychom šířili to, co se nám líbí. A samozřejmě to může být pro každého něco jiného;-)

—————

Datum: 05.08.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Re: ...

Patoložce nemohu než poděkovat, jak za slovní, tak za přímou podporu. Mám dojem, že nás snad vůbec nikdo jiný nepodpořil tak rychle a rozhodně jako právě ty. Takže moc děkujeme. :)

Nu, já to vidím tak, že pokud se máme uchytit, musíme být nějakým způsobem užiteční. O tom, zda jsme někomu dost užiteční stále uvažuji. Já takové informace vyhledávám, ale hledají je i nějací ostatní lidé? A jejich dost?

Ono je kupříkladu jasné, že FFdeník také není zcela širá platforma pro všechno, ale ... po pravdě ... kdybychom se usadili aspoň tak pevně jako on .. to bych byla vážně moc spokojená. :)

Musím říct, že Fanpolis tak trochu dělám proto, že mám pocit, že FFdeník podchycuje jen samotné povídky, ale pro jiné informace tam není prostor. A pak mám taky dojem, že k FFdeníku má, díky té nutnosti hodnotit povídky čísly, spousta lidí dost negativní vztah. Tohle na FanPolis odpadá. U nás je nejen možné, ale přímo správné šířit informace bez jakéhokoli osobního hodnocení.

Ještě jednou díky za podpodru.

Nu, nakonec to nejhorší, co se může stát, že na FanPolis zůstanou viset informace, které tam my a ostatní lidé dosud napsali, ale dál se už rozvíjet nebude. Jsou na světě horší osudy. Pravda je, že ráda bych věřila v trochu víc. :)

—————