-


Jak přeložit slovo "fanfiction" ?

14.11.2012 12:16

Takový Google překladač v tom má jasno. Přeloží vám to jako beletrie fanoušků, což mezi námi není vůbec špatný překlad. Možná jsem to měla do Googlu hodit hned na začátku své slash kariéry a začít to tak používat. Ale já to neudělala a dostala se do absorudního vnitřního konfliktu s českým zvykem pojmenovávat vše termínem povídka, třebas to má rozlohu několik set stran. 

Tam, kde by v angličitně použili fanoušci a čtenáři označení fanfiction, Češi zásadně používají slovo povídka. Tak to zkrátka je. Myslela jsem si, že jsem dostatečně rozumná osoba, takže bych měla umět pochopit, že když je něco zavedená zvyklost a terminus technicus, tak je to prostě zavedená zvyklost a terminus technicus. Termíny se používají tak, jak se používají, protože se používají tak, jak se používají. Všichni jim totiž díky tomu rozumí. Nemá žádnou cenu s tím bojovat.

Jenže, zdá se, že nejsem tak rozumná, jak jsem si myslela. Podlehla jsem svému tiku a vedu soukromou válku proti termínu "povídka". Snažím se mu vyhýbat všude tam, kde má fanfiction víc, jak deset kapitol. Snesu ten termín ještě pro něco rozměru novely, ale výš už jít nechci.

Po rozhovoru se svou kamarádkou, vystudovanou magistrou jazyka českého, bývalou korekterkou a svého času také vášnivou čtenářkou FF, jsem na rezignovala na užívání slova román. Po pravdě jsem o tom asi ani nikdy vážně neuvažovala, ale stejně ... :) , za úvahu to stojí. Viz. výňatek z naší skypové debaty: 

  • já: "Mě trochu irituje, že se říká povídka i stokapitolovým útvarům."
  • ona: "Román to není a to ani ty dlouhé, tak co?"
  • já: "Proč to není román?"
  • ona: "Je to jenom takové jednodušší psaní."
  • já: "Desiderium Intimum, Elysejský klíč, Rok jako žádný jiný - to jsou podle mě romány.
  • ona: "Protože fanfikce prostě nejsou tak propracované jako román. Kdyby človek dopředu neznal prostředí a postavy, tak si ani neškrtne."
  • já : "Rozhodně by trochu kontext chyběl - zároveň si říkám, že většina podstaných věcí se dá pochopit."  
  • ona:  "Ale kdybys postavy neznala dopředu, proč by tě měly zajímat? To hlavni za tebe udělal už někdo jiný."
  • já: "Na druhou stranu Scarlett navazuje na Jih proti Severu a nikdo by neřekl, že to není román."
  • ona: "Je to spíš takova sofistikovaná fanfikce. Ostatně o Twilightu se právem tvrdí, že je to čistá fanfikce, které udělali ohromnou propagaci." 
  • já: "On na něco navazuje? Tedy mimo upíří příběhy obecně?"
  • ona: "Ne, je to jakoby originál, ale ten styl a obsah je horší než u mnohých fanfikcí. A hlavně autorka přiznala, že byla do svého hrdiny pri psaní zamilovaná. Nekritický obdiv k hlavní postavě, jasné směřování k happyendu ...
  • já: "A nemá tohle každá červená knihovna?"

No, hádejte se! :)

 

Tak tedy román ne. Zbývá tedy termín fanfikce nebo "fic". První se zdá přijatelnější. I když v ruském prostředí používají fik, napíšou to klidně azbukou a s "K" na konci  - Фик - a ani u toho nemrknou. Koneckonců Snapea taky přepisují jako Снейпa, tak co? :)  Ale tady u nás ...  bych si na to netroufla ... :) 

Nezbylo mi tedy než přistoupit na tupý a vlastně zavadějící převod slova fanfiction jako fanfikce. Zavádějí, protože pro aglicky mluvící je fiction právě ta beletrie, zatímco u nás je to spojené hlavně se science fiction. Ta fiktivnost z toho hrozně trčí. Vždyť se ten termín taky někdy překládá jako vědecká fantastika.  Fikce se podle nich tedy rovná fantastika a to mi zavádějící připadá. 

Jenže na nic lepšího jsem nepřišla  a tak stále užívám slovo fanfikce v nenápadné rezistenci vůči slovu povídka. A pořád čekám, jestli se někdo další nechytne a nezačne taky uživat termín fanfikce místo povídka. Bože, jsem tak moc pošetilá ...  :) 

 

—————

Zpět


Diskusní téma: Jak přeložit slovo "fanfiction" ?

Datum: 02.05.2014

Vložil: MIA

Titulek: Tak zase mávám na koncová světla vlaku....

ale nemůžu si pomoct, protože teprve teď jsem narazila na pokus o objasnění problému, který mě vrtá v hlavě od začátku mé nedlouhé FF-éry - jak nazvat tento literární útvar leckdy značně dlouhý a obsáhlý. Slovo povídka mi vždy vnutilo představu dvojstrany ve Vlastě nebo pár sloupečků v Nei Reportu, ale určitě bych ho nepřiřadila k dílům, jejichž obsahem jsem nadšeně proplouvala několik dnů/týdnů....Co už bylo napsáno fikcí z oblasti historie, kdy autor rozvíjel svou fantazii na základě dějinných událostí a historických postav ať už skutečných nebo historicky ne úplně doložitelných v linii táhnoucí se z pravěku, starého Egypta přes středověk do současnosti......Dámám jako paní Vaňkové nebo Loukotkové a dalším by se asi někdo sotva odvážil tvrdit, že jejich kniha není román ale povídka.....jak by se vyjímalo na přebalu knihy, že jde o historickou povídku, nehledě na to, kolik pramenů se kde spletlo?
Teď už je to asi dost jedno, vzhledem k tomu, že tato otázka se probírala před téměř dvěma :o))) roky - to je jako se probrat po několika stoletích, vysoukat se z hrobu, vyplivnout trochu hlíny a začít s kolemjdoucími probírat francouzskou revoluci.... Achjo, moje škoda, diskuze to byla velmi zajímavá a podnětná, a holt mi ujel vlak. Doufám, Belldandy, pokud si můj výplod náhodou přečteš, že ti neujedou nervy a nebudeš mi spílat za takové plevelení stránek.... :o)

—————

Datum: 19.05.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Tak zase mávám na koncová světla vlaku....

Mio, já jsem velice ráda, že se mnou chceš diskutovat. :)
Akorát mě mrzí, že nestíhám sledovat nové přispěvky. :(
Každopdáně tato otázka není uzavřena. Nějak jsem si na ni odpověděla maximálně tak já sama. ;)

—————

Datum: 21.05.2014

Vložil: Mia

Titulek: Re: Re: Tak zase mávám na koncová světla vlaku....

To je v poho, Belldandy, nijak to moc neřeš, byla jsem vůbec mile překvapená, že jsi zareagovala na můj opravdu opozdilý příspěvek k tématu, které přišlo na přetřes před cca dvěma! roky.... :o)), zvláště když, jak píšeš nyní v úvodu, na těchto stránkách hodláš poněkud zvolnit. Tak díky za milá slova a krásný obsah stránek, které jsem ještě nikdy neopouštěla bez úsměvu!

—————

Datum: 28.05.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Tak zase mávám na koncová světla vlaku....

Děkuji, Mio.

—————

Datum: 15.11.2012

Vložil: belldandy

Titulek: -

Ono ještě k tomu musím dodat. On je to detail, jestli je nějaká fanfiction odpovídá definici románu či ne. Ve skutečnosti ani já nemám snahu ji románem nazývat. to byl z mé strany spíš tak trochu vtípek (i když s tím užíváním slova povídka mám osobně trochu problém, no ... :) . myslím, že to to,co tu debatu činí pro mě opravdu zajímavou je to, že problém, jestli může být fanfiction romá se dotýka problémá, zda může být fanfition považována za hotové "originální" dílo. Ona je tedy z jedné strany nepochybně "závislým" dílem, právě to z ní fanfiction dělá, ale myslím, že často nejde zdaleka jen o kopii, ale mnoho okolností je tkajiných )až to některé čtenáře štve), že už to s předlohou mnoho společného nemá. Asi jde ta o spor, jestli je u fanfiction hlavní předností napodobit styl předlohy nebo si vytvořit vlastní. mít vlastní nápady anebo , co nejvíce zůstat věrný předloze. Tyto dvě tendence se tak trochu vlastně bijí . řekla bych, že to nelze jednoduše rozhodnout. Ideálem je podle dodržet uvěřitelné postavy a prostředí, ale potom přijít s něčím vlastním.

—————

Datum: 14.11.2012

Vložil: Adelaine

Titulek: :)

Když mají v ruštině Garryho Pottěra, tak už se pak není čemu divit:D. No, já tomu všemu říkám povídka. Nikdy jsem se nad tím nezamýšlela, protože mně slova fanfiction a povídky dokonale vyhovovala. O Kameni bych klidně řekla, že je to román. Je to komplexní dílo s mnoha dějovými liniemi. Ale popravdě já si myslím, že fanfikce je adekvátní, protože jedním slovem vyjádříš, co to vlastně je.

—————

Datum: 14.11.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: :)

Já nepochybuji o adekvátnosti slova fanfikce. Spíš mi v některých případech nepřipadá adekvátní to slovo povídka. Například si neumím předatvit, že bych tak říkala třebas zrovna Kameni, ale někdo to tak dělá ... Netvrdím, že to dělat nemá, ale já si pořád nedokážu vymluvit, že je to divné. :)

—————

Datum: 14.11.2012

Vložil: Adelaine

Titulek: Re: Re: :)

Taky to občas nazývám dílo. Když už je jasný, o čem se mluví (aspoň obor). To je takové komplexnější a víc se to hodí k dlouhým fanfikcím.

—————

Datum: 14.11.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: :)

Mám pocit, že to taky občas dělám. :)

—————

Datum: 14.11.2012

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: :)

Nesouhlasím. V Kameni není několik nezávislých příběhových linií. Je tam příběh štěňátek, ale ty jsou jasně zakomponovaní do základní zápletky, stejně tak jako odbočky s Voldemortem nebo vztah Draca a Charlieho.
Abych tedy dala příklad toho, jak je to myšleno, tak uvádím klasického Pána prstenů. Tam je příběhová linie Froda a Sama, skupiny kolem Aragorna a těch dalších dvou hobitů (bože já a ty jména +věší se+). Cesty Společenstva se rozdělují a každý prožívá svůj vlastní příběh. V Kameni tohle není, uznám že je to v Klíči, nečetla jsem, takže to snad opravdu nechám výhradně na vašem posouzení, ale v Kameni tohle nevidím.
Z moderních děl bych třeba jako román jednoznačně označila Hra o trůny.

—————

Datum: 14.11.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: :)

No a co třeba, když Harryho unesou a ostatní (Remus, Severus, Sirius) ho hledají. Každý má pak několik kapitol nezávislou linii. Tady jde o to, jak dlouhá ta linii musí být.

—————

Datum: 14.11.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: :)

Každopádně i já si myslím, že Kámen je po téhle stránce nejkošatější, pokud neprojde ani on, tak už asi nic. :) - Tyhle delší příběhy mají obvykle aspoň kratší náhledy do POV dalších postav, kromě těch hlavních dvou. (Třeba v DI je to na několika místech Hermiona. Stejně je ale toho málo) Jenže myslím, že to jej typická struktura romance. Kdyzž už jsme u toho ten Jih proti Seveturu - to je taky zkrátka náhled Scarlet, no ale přes její mikropříběh se dozvíme opravdu hodně o celé Atlantě. to uznávám. Snažím se vzpomenout na kolik jsou tam samostatné linie. :)

—————

Datum: 15.11.2012

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: Re: Re: Re: :)

Hledání Harryho není samostatná příběhová linie, to je základní linie vyprávěná z jiného úhlu pohledu.
Opět se vrátím k PP. Základní příběhová linie je jít a hodit Prsten do Hory osudu. Jakmile se Společenstvo rozdělí, tak Frodo pokračuje v základní linii, jeho jediným cílem je Mordor a hození Prstenu do lávy. Ovšem, například Aragorn se přestane soustředit na Horu osudu - ano, má ji furt v zřeteli, ale jeho prvořadým cílem se spíše stává vojenské poražení Temného pána a získání koruny, které mu náleží. Ti dva hobiti se zase soustředí na to, aby zachránili Entí les.
Naprosto uznávám že Kámen je hodně košatý, ale přesto si nemyslím že splňuje kriteria románu, pokud to bereme z hlediska příběhových linií.

—————

Datum: 16.11.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: :)

Jen si tady teoreticky říkám, co by taková kritéria vlastně splňovalo? No Mistr a markétka rozhodně - tam je postav a linií mraky, takže ten snad. Jih proti Severu - koštaé dějiny stlanty ,ale pořád vlastně jedno POV - Scarlet. Tak nevím. Sto roků samty - to je rodinná sága. Tam v zásadě je jedna linie - jedna rodina :) a zároveň takové mraky, že nevím, co by se považovala za hlavní. Rozhodně žádná postava - spíš některé motivy. A co třeba Jméno růže. Má víc linií? Nějak pochybuji. To jsou přísná kritéria. :) Možná bych měla uvažovat, co vlastně je román. Měla bych si přečíst nějaké pojednání. :)

—————

Datum: 14.11.2012

Vložil: Lanevra

Titulek: black-lana.webnode.cz

Na škole jsem se učila, že román by měl mít alespoň dvě na sebe více či méně navazující linie příběhy které jsou vyprávěny současně a které se většinou v jednom bodě těsně před koncem spojí. A dle rozsahu by měl mít alespoň 40 tisíc slov.
Tebou uvedené "příklady" povídek co si myslíš že už by mohli být romány do této definice spadají nejspíš jen počtem slov, protože mají jednu ukázanou dějovou linii. Na druhé straně Kámen odpovídá definici románu jakožto řeky, kdy je jedna dějová linie, ve skrytu na ní navazují další, přibírá postavy a rozšiřuje zápletku, to všechno podobným způsobem jako proudí řeka.
Podle této definice do románů nemůžeš počítat ani samotného HP, protože všechny knihy mají jednu dějovou linii, tu Harryho. Tedy asi až na sedmičku, tam mám nějaké matné povědomí že se tam snad i popisuje co se děje v Bradavicích, ale jistá si nejsem. Za román dokonce nelze považovat ani třeba Psa Baskervillského, tam je zase jedna dějová linie, ta Watsonova.
Takže myslím že tohle záleží na úhlu pohledu. Třeba moje "Nedosažitelnost vítězství" má tři dějové linie, ale za román ji nepovažuji.
Tím chci říct, že Kámen, DI, Klíč a Rok jako žádný jiný bych klidně jako román označila. Proč ne, pro vlastní použití... stejně se časem ta definici rozvine a pozmění, protože tak to je vždy.

—————

Datum: 14.11.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: black-lana.webnode.cz

Tohle jen výňatek hovoru a třeba ne tak přesně, tak právě takto nějak mi bylo argumentováno. s tím, že román má nějaké dané charakteristiky. třeba počet hlavních postav je důležité vodítko. Dvě je málo. :) - Tak rochu jde i o to, co přesně budeme považovat za další linii příběhu. Elysejský klíč má propracovanou magii, odlišnou od Rowlingové, taky třeba Nevila, který balí tuším Deana, Draca s Lenkou, nějakou Severusovu minulost a samozřejmě Voldemorta. Rok zas mimo sbližování tří! hlavních postav - Draca a jeho problémy s minulou rodinou, Harryho problémy s jeho kolejí a přáteli a samozřejmě Voldemorta. :) DI to je skoro čistá romance soustředěná na dva hlavní hrdiny, ale Aspoň je tam Lenka s Tonksovou a Voldemort. :)

—————

Datum: 14.11.2012

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: Re: black-lana.webnode.cz

Odlišná magie není dějová linie, to je spíš dějoví prvek.
Jinak, myslím že záleží na tom, jak moc je to rozvedené a s čího pohledu je to vyprávěné. Jestliže z pohledu Harryho, který všechny ty ostatní jen "potkává" tak bych to asi spíš nazvala skrytou dějovou linií. Ty jsou všude, většinou vyjádřené jen tak mezi řečí. To že se dva svádí neznamená že život kolem nich se zastavil a oni visí ve vzduchoprázdnu. I když tedy některá díla takoví dojem budí. :-D
Takže bych to možná řekla ještě trochu jinak, dějová linie je nějaký příběh který ta či ona postava prožívá relativně samostatně a nezávisle na ostatních. I když nejspíš ani to není přesné.
Já třeba osobně nikdy o tom co je ff vlastně za literární útvar nepřemýšlela. Pro mě je to všechno povídka.

—————

Datum: 14.11.2012

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: Re: Re: black-lana.webnode.cz

Jo a jak to jde s webem?

—————

Datum: 14.11.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Re: black-lana.webnode.cz

Špatně, ale ještě jsem se do toho pořádně nepustila. :)

—————