-


Civilista

06.04.2013 19:01

Užívání tohoto slova jsem odkoukala od Nagat a jí tímto proto připisuji autorství. Nicméně zjišťuji, že tento termín vykazuje značnou chytlavost. Je to totiž slovo pro každou slashařku velmi užitečné. Každá skupina potřebuje termín, který vymezí její existenci proti zbytku světa. Proti té části lidstva, která jejich záliby a zvyky nechápe a pravděpodobně nikdy nepochopí.

Nu, jak takovým lidem říkat? Například Lanevra jim náhledem kouzelnicko-Potterovského světa říká "mudlové". Ovšem termín civilista, jak mi prozradila Nagat, má původ ve fandomu Hetálie a pravděpodobně souvisí se zálibou v nošení uniforem, které je pro tento fandom příznačná. Tak třeba ... civilista.  

Civilista je slovo podobného ražení jako třeba straight, mightstream nebo v českém prostředí paďour. Tak jako paďour nikdy nepochopí trampa, neboť si myslí, že není možno přežít bez čistého prádla a ručníku, civilista zas nepochopí slashařku nebo yaoi fangirl, protože považuje za podstatné věci, nad kterými dotyčná maximálně pokrčí rameny.

Při snaze domluvit se s civilistou naráží slashařka na logické argumenty dokazující, že existence páru z její oblíbené fanfikce není reálná poněvadž:  a) "ti muži přece nejsou vůbec homosexuálové", b) "navzájem se nenávidí", c) "nemohli se vůbec nikdy potkat", nebo dokonce d) "na světě nemůže být takové množství homosexuálů jako v těch vašich povídkách, poněvadž by lidstvo vymřelo". Nepochopení spočívá v tom, že tyto argumenty, když na to přijde, jim klidně uznáme, ale ...  v zásadě je nám to jedno.

Stejně jako tramp může uznat, že je snazší připravit guláš na sporáku než v kotlíku nad ohněm, přesto mu jsou výdobytky civilizace stále v zásadě ukradené. Dokonce bych řekla, že určitá část kouzla (jak u trampů, tak i u slashařek) spočívá právě v tom dělat věci jinak a složitěji než zbytek světa. Dát jakousi logiku spárování nespárovatelných postav bývá pro leckterou zarytou shipperku zajímavou výzvou. 

Jenže jak tohle vysvětlit zbytku světa, který zarytě trvá na svých argumentech? Nevím ... Ale řekla bych, že až do vzdálené doby, v níž se naše vidění přiblíží tomu většinovému, bude se nám termín civilista velice hodit. Můžete si tak aspoň postěžovat ostatním sestrám na to, že těm civilistům to prostě nevysvětlíte. 

 

PS: Tak tedy dobře. Každý (spíš každá) vám vaše argumenty neuzná. Taková Adelaine vám bude jeden každý vyvracet nebo alespoň dovysvětlovat. A že to lze, když na to přijde ... , o tom nepochybujte. Takže, jste-li náhodou zde, milí civilisti, a chystáte-li se podobné názory někde prezentovat, raději se na takovou reakci připravte. - To není výhrůžka, jen varování!

—————

Zpět


Civilista

Datum: 16.04.2013

Vložil: assez

Titulek: Na streamu houpyhoup

:D Bože, co je tohle za téma?! XD

—————

Datum: 17.04.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Na streamu houpyhoup

Nu je to slovo do Návrhu slovníku pro čtenáře FF. Co se ti na tom nezdá? :)

—————

Datum: 17.04.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Na streamu houpyhoup

Já si prostě jen myslím, že je přiznačné - ne, že je přímo neodvratné - že si takové slovo skoro každá skupina vytváří.
O zbylou smysluplnost své argumentace se určitě nehádám. Ani třeba o to, že je tento fakt sám o sobě nějak správný a chválihodný. Ale o ten fakt sám asi ano. :)

Pokud si ještě dovolím drobnou a ani pro mě zcela nepřesvědčivou úvahu - tak si asi trochu myslím, že my jsme v netypické pozici, protože my máme sebe. :) Takovéhle slovíčko může být ale cenné pro někoho - mladého a hlavně osamělého, který potřebuje sebepotvrzení toho, že, když je tím čím je a má rád to, co má rád, není hned zcela nenormální a zavrženihodný.

A pak, já prostě obecně ráda sleduju Nagatin slovník, protože je fascinují a pro cosi, co zrovna nedokážu přesně definovat (zřejmě týpky z 4-chan), myslím i velmi charakteritický. Viz. pro předtavu tady: https://nagat.blbne.cz/130-ne-vazne-slovnik-pro-lamky.html . Od Nagat to bude stejně přesvědčivější, u mě jsou tyhle slova jako ryby na suchu. :)

—————

Datum: 17.04.2013

Vložil: assez

Titulek: Re: Re: Re: Na streamu houpyhoup

Hm, ne, mně se Tvá argumentace líbí, naopak moc nepobírám to se slovníkem pro čtenáře FF (ve smyslu na co/proč). Ale to bude asi tím mým mimozemšťanstvím, že jsem se nikdy do skupiny neřadila. Takže mě přeskoč. <s>Možným další problém je antipatie k yaoi. Ale za odkaz díky.</s>

—————

Datum: 18.04.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Re: Na streamu houpyhoup

Zase si nejsem úplně jistá, v jakém přesně smyslu to nepobíráš, ale beru to jako otázku, proč takový "Návrh slovníku" píšu?

Nu, nevím. :) Přeciž určitě ne proto, abych někomu vysvětlovala význam slov?

Mám pocit, že v jazyce se odráží struktura našeho myšlení, a asi proto mi přijde, že uvažování nad termíny nebo zařazování nových slov do slovníku (v mé hlavě), rozšiřuje hranice toho, o čem mohu přemýšlet - hranice myslitelného. Pro mne a snad .. i pro druhé.
Tak asi proto ... Dává to smysl? Doufejme ...

—————

Datum: 22.04.2013

Vložil: assez

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Na streamu houpyhoup

Civilista je pěkné slovo. :)

—————

Datum: 16.04.2013

Vložil: Adelaine

Titulek: -

Tohle neuznávám, já v těch jejich argumentech sice určitou logiku vidím, ale popravdě, je dost omezená a pochybná. Já jim klidně jasně dokážu logicky vysvětlit, že se mýlí a že pravdu mám já:D
Nicméně slovo civilista se mi líbí:) I mudla, ale přece jen mám radši ty nenápadnější a obsáhlejší;)

—————

Datum: 17.04.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: -

Určitě vidím ráda, že jsi schopná si své názory uhájit. :) A nijak zvlášť o tom nepochybuji.

—————

Datum: 07.04.2013

Vložil: fialka

Titulek: ručník

K tomu přežívání bez ručníku - já a Douglas Adams na to máme poněkud jiný názor :-)

—————

Datum: 10.04.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: ručník

Já vím, já vím. Ale stopaři slouží ručník k něčemu jinému než paďourovi, to nemůžeš srovnávat. :)

—————

Datum: 10.04.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: ručník

Dobrá, dobrá, doznávám, že ani já nikam necestuji - a) díky Adamsovi bez ručníku - b) díky Zbigniewu Nienackimu bez noční košile a kartáčku na zuby. Prává dáma to prý nedělá. :)

—————

Datum: 06.04.2013

Vložil: Lanevra

Titulek: black-lana.webnode.cz

Já tedy ostatním lidem říkám mudlové, ale civilista je taky dobré. Asi výstižnější, přeci jen ten mudla je vyloženě z Pottera.
Hmm, jak se říká lidem co mají o slashi povědomí, ale nevěnují se mu do hloubky?

—————

Datum: 06.04.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: black-lana.webnode.cz

No jo "mudlové", že mě to taky nenapadlo.
Já nevím. Máš nějaký návrh?

—————