-


Tři mé oblíbené sev(er)ity

10.04.2014 18:43

Nemá cenu si nic nalhávat, jsem zejména slashová čtenářka. Nemůžu si pomoct. Čtu fanfiction kvůli slashi a nikoli obráceně. 

Proto jsem neslahových fanfikčních povídek přečetla pramálo a v tom pramálu zaujímají severity naprostou většinu. Příčinou je můj OTP.  Zpočátku  jsem sice řešila, zda není lehce zvrácené přecházet z povídek, ve kterých má SS s HP sex, k těm, ve kterých se SS snaží HP vychovat, ale zvykla jsem si podezřele snadno a rychle. Přechod ze snarry na severitus se ukázal mnohem bezbolestnější než pokusy číst drarry nebo snamione. Zdá se, že to mám zkrátka v hlavě: Ti dva patří k sobě. Jakým způsobem, to už je vedllejší. Sex, ten je vedlejší. Důležité je pouto.  

Je to můj OTP. To pouto zkrátka musí být vytvořeno...       :)        

  

Fotografie i knihovna patří Denise Kučerové.

 

1. Rok jako žádný jiný +Léto jako žádné jiné +Rodina jako žádná jiná    

  • originální název: A Year Like None Other + A Summer Like None Other + A Family Like None Other
  • autorka: Aspen in Sunlight
  • překlad: Jimmi a kolektiv (Kaya, Jana Hřebačková, Chalibda...) 
  • link na originál:  Year  + Summer + Family
  • link na překlad: Rok  + Léto + Rodina
  • FF deník: Rok + Léto + Rodina

Zřejmě nejslavnější a tedy zdaleka nejen můj oblíbený sevitus. Severus Snape v něm získává prostřednictvím adopce velmi podivuhodnou rodinu (jako žádnou jinou :)). Podobný si tam možná dvakrát není, ale kdo by to zrovna Roku vyčítal? Kupodivu mám kladný vztah k celé trilogii, což je, jak sleduji, mezi jejími fanoušky docela výjimka. Ráda tvrdím, že dobrou fanfikční povídku poznám podle toho, že mi po jejím přečtení mi úzkostné pocity kazí noční spánek. Tady se mi to stalo až ve třetím díle, když Harry přišel o paměť a mně došlo, že už se mu hned tak nevrátí. :)  

Mám dojem, že psát nějak podrobněji o Roku není potřeba. Vždyť, který čtenář HP FF by ho neznal? A proto hned přejdu k těm méně známým sevitům a severitům.   

  

2. Resonance + Revolution + Resolution

Další adopční povídka a zároveň můj druhý nejoblíbenější sevitus.  I když ... vlastně jsem v současnosti trochu nerozhodná v otázce, zda mám raději Rok či Resonanci? Při čtení nejspíš vedl Rok, protože byl mnohem více strhující, zatímco Resonace je taková ... uměřená, ale z odstupu ... z odstupu se mi Resonance líbí víc a víc a víc... Neřekla bych, že je Resonance mimořádně kanonická, ale nese se ve velmi decentním, až realisticky decentním tónu. Pro mne je to takový příběh s ocasem. Napřed se sice zdá, že nijak výrazně nechutná, za to ale ta chuť ulpívá na jazyku dlouho. A třebaže je druhý díl o něco akčnější než první, vůbec mu to neškodí. (Třetímu prý ano. Nicméně tuhle informaci mám z doslechu, tak ji neberte příliš vážně.)  :)   

 

 

3. Šťastné dny v pekle + Shodit okovy + Skrze zdi

  • originální název: Happy Days in Hell + Coming off the Ropes + Through th Walls
  • autorka: Enahma
  • překladatelka: Lupina
  • link na originál: Days + Ropes + Walls
  • link na překlad:  Dny + Okovy + Zdi  (pdf verze)
  • FF deník: Dny + Okovy + Zdi

Sevitus, v němž odhalené příbuzenství vede Harryho a Severuse k přehodnocení vzájemného vztahu. Jak taky jinak, že? Docela chápu, že tohle není zrovna počtení pro každého, protože tohle je ... Enahma! Svým způsobem je tahle FF antitezí té předchozí. Je-li kouzlo Resonance v uměřenosti, tak Enahmina fanfikce se naopak vyznačuje patosem a vyhraněností. Zatímco se ale přehánění v prvním díle téhle trilogie projevuje zejména v lidské schopnosti snášet bolest a utrpení, což mi zrovna moc nesedlo, tak emoční patos druhých dvou dílů mě strhl natolik, že jsem dočista zapomněla na to, že by se mi takové věci vlastně neměly líbit. :) Až neslušně kýčovitě jsem si to užívala. 

Po této zkušenosti mám chuť všem doporučit, ať první díl přeskočí a začnou rovnou dílem druhým, ale k takovým čtenářským nectnostem bych asi neměla nikoho vyzývat, že? :)  

Další fanfikce od Enahmy: seznam

 

Mimo pořadí :

 

Zajímavá kombinace slashového příběhu a severitu s velmi netradiční formou rodičovství. Harry tu totiž má oficálně rodiče tři. Osvobození doporučuji zejména čtenářům, kteří mají rádi příběhy epického charakteru, protože tohle je příběh převážně dobrodružný. 

 

Pravý severitus. Rozsáhlá a možná nejslavnější verze příběhu, v němž se odhaluje, že Harry je skutečný Severusův syn. Jinak se mi zdá, že jde vcelku o klasiku a k mé radosti se její překlad začla objevovat na hpkizi.sk. 

Dvě slashové fanfikce přeložené od GatewayGirl do češtiny: Vlci, Chtít a mít

 
 

Snape v roli otce jako opravdový bastard. Nenechte si ujít, Lupina už začala s překladem a já to málem přehlédla. :)

 

Jak se změní Harryho život po té osudné Halloweenské noci, kdy je označeno nesprávné z dvojčat Potterových za Chlapce, který přežil?
 

Příběh, který mám prostě spojený s Patoložkou, protože jeho překlad značí začátek jejího fanfičkního působení mezi námi. :)

 

Další verze adopčního příběhu, v němž Severus Snape adoptuje Harryho již v dětském věku po neúspěšném pokusu o jeho fyzické potrestání. O "trestu", krátké předpovídce téhle jinak rozsáhlé fanfikce, Lanevra tvrdí, že má v sobě úžasný náboj, který se ovšem bohužel při překladu nutně ztratí. Sama si to netroufám posoudit. Jeho pokračování je v podstatě alternativní verzí prvního ročníku, tak trochu je to o tom, jak vše zaonačit, aby již žádných dalších ročníků nebylo zapotřebí. :)    

 

Jiná, ale mnohem méně výpravnější verze Severusova biologického otcovství. Jeho hlavní výhodou je, že je narozdíl od mnoha jiných dostupný ke čtení i v češtině. 

 

Snape jde vyzvednout Harryho místo Hagrida, zjistí, že je zanedbávaný, stane se jeho mentorem ...
 

Překlady dalších severitů najdete: 

 

Ivě se na ní líbí, že ... " má výbornou takovou tu přechodovou fázi ve vztahu Harry - Snape, kdy se ten jejich vztah vyvíji člověku před nosem, ale nikterak okatě."

 

Sit.: "Tak jsem právě dočetla moc pěkný severitus, který bych ti mohla doporučit :-) Není v tom akce nebo napětí (možná trošku), ale skvěle se mi to četlo a i jsem se kolikrát zasmála (Snape s malým dítětem - ještě aby ne :-D )." 

 

  • Upozornění na povídku od Bibus: Nobody cared (Etherian, překlad: Ajka)
 
 

České nebo slovenské sev(er)ity:

 

Troufnu si napsat, že jde o bezkonkurenčně nejlepší český severitus. Pro slabou konkurenci to sice  mmoho neznamená, ale to nic nemění na tom, že jde o neuvěřitelně strhující a čtivý příběh. Jde o severitus  Gatawayovského střihu, tedy takový, v němž se odhalí, že vazba mezi Severusem a Harrym je genetické povahy a je poněkud drsnějšího ražení, při čemž druhý díl uteče "kamsi" ... nu směrem, který mě osobně zcela nevyhovuje, ale, zdá se mi, že čtenářská většina je stále spokojená, takže se mým míněním rozhodně nenechte odradit.

Jiný autorčin severitus: Nikdo není ušetřen (nedopsáno)

 

Severus je Harryho strýc. Tohle je neuvěřitelně dlouhý, ale zároveň zřejmě nejlepší slovenský severitus, takže minimálně kvůli tomu stojí za to se těmi kapitolami prokoustat. :)

 

Slovenka s přezdívkou  Lucy se kdysi mezi českými a slovenskými fanoušky HP série proslavila jeho pokračováním s názvem "Harry Potter a Oblúk smrti", který byl z mého úhlu pohledu trochu nesmyslně přeložen do češtiny. Později začala psát tento severitus. A i on byl přeložen do češtiny. Pravda ovšem je, že mně stejně nejvíc sedla její snarry Na druhý pohlad, třebaže je k dispozici  jen slovensky.  :P

 

Jak by vypadal život Harryho Pottera, kdyby byl synem Severuse Snapea.

 

Harry získá nového otce a bratra. 

 

Jak vidíte, žádný odborník na severity zrovna nejsem. Proto vás už tak nějak tradičně prosím o pomoc. Pokud vám tu něco chybí hned to, prosím, hlaste. :)

 

Vybráno z diskuzního fóra: JAK VZNIKL POJEM SEVERITUS 

 

Otázka od Ester: Priznam sa, ze som taketo poviedky necitala. Tak sa nemozem vyjadrit:-) a z coho vznikol nazov sevitus (severitus)?

Odpověď od Adelaine:  Podle internetu pochází slovo severitus z výzvy, kterou uspořádal/a člověk s přezdívkou Severitus. Dával podnět k psaní fikcí, která musela splňovat určitá kritéria: Severus musel být Harryho otcem; muselo se to odhalit; Harry musel projít rozsáhlými fyzickými a psychickými změnami, které se spustily na jeho narozeniny (údajně patnácté); Remus Lupin se musel vrátit učit do Bradavic.

Postupem času se to začalo smývat, takže teď se většinou tvrdí, že Severitus jsou fikce, kde je Severus biologickým otcem Harryho, zatímco Sevitus jsou ty, kde je jeho mentor, adoptivní rodič, otcovská figura, opatrovník,...
Netuším, kde vzniklo slovo sevitus, ale tipla bych (a většina diskuzí se se mnou shoduje), že je to prostě odvozenina/zkomolenina ze slova severitus. 

A prý za oznašení sevitus je zodpovědná Jan-AQ, která tak začala nazývat fikce, které jsou psané podle výzvy Severitus, ale nesplňují všechny podmínky. 

Zdroje:  Z různých útržků:). Například: fanlore: Severitus Challengelivejournaliycorner. A třeba i druhý význam tu: urbandictionary-Severitus

—————

Zpět


Chybí-li v anketě váš oblíbený severitus, napište si o něj v komentáři. 


Diskusní téma: Tři mé oblíbené sev(er)ity

Datum: 14.01.2024

Vložil: Leona

Titulek: Severitus

Já musím jednoznačně vychválit Harry Potter a alternativy nenávisti. Je to nejlepší severitus co jsem četla. Jsem převážně fanoušek snarry, ale výše uvedený titul mě doslova dostal. Mám ho na prvním místě, je to úžasné. A velké plus je, že to psala česká autorka. Rozhodně každý fanoušek by si to měl přečíst.

—————

Datum: 30.04.2018

Vložil: jasmínka

Titulek: blood magic

Včera jsem na hp.kizi našla překlad povídky
Blood magic. Zatím je tam 42 kapitol a překlad je aktivní. Přibývá docela rychle.

—————

Datum: 26.05.2018

Vložil: belldandy

Titulek: Re: blood magic

Dík za zprávu. Doplním.

—————

Datum: 10.11.2014

Vložil: Bibus

Titulek: nobody cared

Dalsi povidka anglicka preklada ajka napsal Etherian

—————

Datum: 16.11.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: nobody cared

Děkujeme za informaci.

—————

Datum: 14.07.2014

Vložil: Sit.

Titulek: ---

Tak jsem právě dočetla moc pěkný severitus, který bych ti mohla doporučit :-) Není v tom akce nebo napětí (možná trošku), ale skvěle se mi to četlo a i jsem se kolikrát zasmála (Snape s malým dítětem - ještě aby ne :-D ).
1. Mine
2. Snape's Vocation
3. The Owl and the Puppydog
4. The Absence of Unhappy

https://www.fanfiction.net/u/483952/Gillian-Middleton

—————

Datum: 16.07.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: ---

Děkuji.

—————

Datum: 18.05.2014

Vložil: Iva

Titulek: :)

Taky nemam problemy s prechodem snarry/severitus (nebo proste obyc mentor). Dulezite je, aby to bylo charakterove dobre zvladle, coz se teda ne zrovna casto podari. Ctu teda jen povidky v AJ a vubec se neorientuju v ceske tvorbe, ale pro me je nejlepsi severitus/mentor In Blood Only od E.M.Snape.. Je zajimave, ze treba tato autorka napsala jeste druhou, nedokoncenou povidku, kde ma Snapa charakterizovaneho uplne jinak nez v In Blood only, ale presto to proste sedi :).. Nekteri lidi proste umi psat :). Jinak souhlasim s trilogii Happy days in Hell (pro me druhy dil nej). Aspen psala dobre zezacatku, ale pak uz to bylo hrozne roztahane a zacalo se to zamerovat na vztah snape/draco, coz jde mimo me. Resonanci jsem nikdy neprisla na chut. Co se charakterizace tyce, tak mne k srdci prirosl O Mine Enemy od Kirby Lane, ktery neni ani moc popularni, ani dokonceny, ale ma vybornou takovou tu prechodovou fazi ve vztahu harry - snape, kdy se ten jejich vztah vyviji cloveku pred nosem, ale nikterak okate. Jo a ted ctu WIP the Never-ending road, ktera je vyborna. Zacina Tajemnou Komnatou (hlavni dejova linka se kopiruje) a Harry je Harriet (holka).. Autorka opravdu umi psat, v soucasnosti je to v Ohnivem Poharu a updatuje se tak mesicne.. Pry se to ma v budoucnu vyvinout do Snarry, ale to jeste docela potrva.

Jinak dobre stranky, treba tu narazim na nejaky poklad, ktery jsem jeste necetla :)

—————

Datum: 19.05.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: :)

Děkujiza pochvalu. Jak tak čtu tvůj komentář, tak bych řekla, že tu těžko najdeš něco, co ještě neznáš. :)

Až zas začátkem měsíce získám přístup do systému, tak s dovolením těch pár tipů na tvé oblíbené severity přidám. Doufám, že smím? :)

—————

Datum: 19.05.2014

Vložil: Iva

Titulek: Re: Re: :)

Spis si je precti, jestli se ti budou libit :).. Kazdy ma trochu jiny vkus. A najit dobrou povidku da opravdu docela zabrat, je to jak jehla v kupce sena. Ale kdyz se zadari, tak to cloveka potesi. :)

—————

Datum: 20.05.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: :)

Mám podezření, že na pokusy o čtení v angličtině jsem už v tuhle chvíli moc pohodlná. :)

Pravda právě "In Blood Only" od E.M.Snape bych ve svémpomyslné pořadníku na nějakém vzdáleném míst měla. :)

Já si ale mohu dělat naděje, že když o nějaké FF napíšu, tak si to třeba někdo přečte a přeloží ji. No a já pak přijdu k hotovému ... :D

No, já mám dojem, že právě ohledání takové jehly to čtení fanfiction je. :D
Stejně se ale všichni neshodnem, jestli je tohle už jehla nebo jen trochu pevnější kus slámy. :)

—————

Datum: 23.05.2014

Vložil: Iva

Titulek: Re: Re: Re: Re: :)

No osobne obdivuju lidi co se rozhodnou prekladat, obzvlast dlouhe WIP, to musi dat silene prace. Treba takove tykani/vykani, to musi byt strasne.. Nebo treba zrovna konkretne u pairingu Harry/Snape ti lepsi autori rozlisuji i slovni zasobu/vyjadrovani tech dvou (can/may, will/shall), neco dakoveho promintnout do toho prekladu, to musi byt poradny kumst. To teda klobouk dolu :).
A s tema jehlama mas pravdu :). Treba konkretne to In Blood Only je takova, ze ji spousta lidi povazuje za jednu z top povidek vubec a na druhou stranu spousta lidi ji ani nedocetlo.

—————

Datum: 28.05.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: :)

Já doufám, že si tohle přečte nějaký překladatel a potěší ho to. :)

—————

Datum: 20.04.2014

Vložil: Sit.

Titulek: ...

Přiznám se, že to mám podobně jako ty, co se přechodů ze snarry na sev(er)ity týče, žádný problém :-) Bohužel nic nového nedoporučím, spíš poděkuju, protože jsem tu našla něco, co jsem ještě nečetla (teda nečetla jsem toho vícero, co tu je, nebo něco načala, ale nedočetla, protože to na mě bylo moc, viz třeba Whelp, ale vím, kde to najdu, až dostanu chuť), nové je pro mě třeba Blood magic a Baby in box (mimo jiné), takže díky za tipy :-)

—————

Datum: 21.04.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: ...

Nu,není zač, po pravdě jsem přesvědčená, že pro tuhle oblast by se našel snadno nějaký zasvěcenější průvodce. :)
Jinak, jsem ráda, že vím o někom, kdo má k severitu stejný vztah jako já.

Zajímalo by mě, jestli je to můj pocit, že my snarristky relativně snadno čteme severity, ale pro vyložené severitářky je trochu problémovjěší přestup ke snarry. Přeci jen, pokud jednou Snapea začnou vnímat jako otcovskou postavu, může být minimálně zpočátku těžké přistoupit na ten sex. :)

—————

Datum: 19.04.2014

Vložil: Adelaine

Titulek: :)

Zvláštní, mně třeba osobně tam ten romantický vztah mezi nimi chybí. Nebo možná spíš vztah, ve kterém by si byli víc rovni. Ale dřív jsem jich pár přečetla a rozhodně jsem je měla radši než spoustu jiných i slashových párů.

—————

Datum: 19.04.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: :)

Já o tom přemýšlím a mně to asi nakonec v pravém smyslu nevadilo. Ale vím, že třeba TruTru má taky takovou citovou reakci, takže to od snaristky asi docela typická reakce. :)

Byla jsi to ty, kdo hlasoval pro ten jiný?
Protože pak bych se samozřejmě zeptala na to který?

—————

Datum: 19.04.2014

Vložil: Adelaine

Titulek: Re: Re: :)

Ne, já nehlasovala, protože jsem většinu nečetla:)
Jo, s tím souhlasím, že jsem na to asi moc snarryshiper.

—————

Datum: 19.04.2014

Vložil: Adelaine

Titulek: Severitus/Sevitus

:) Podle internetu pochází slovo severitus z výzvy, kterou uspořádal/a člověk s přezdívkou Severitus. Dával podnět k psaní fikcí, která musela splňovat určitá kritéria: Severus musel být Harryho otcem; muselo se to odhalit; Harry musel projít rozsáhlými fyzickými a psychickými změnami, které se spustily na jeho narozeniny (údajně patnácté); Remus Lupin se musel vrátit učit do Bradavic.
Postupem času se to začalo smývat, takže teď se většinou tvrdí, že Severitus jsou fikce, kde je Severus biologickým otcem Harryho, zatímco Sevitus jsou ty, kde je jeho mentor, adoptivní rodič, otcovská figura, opatrovník,...
Netuším, kde vzniklo slovo sevitus, ale tipla bych (a většina diskuzí se se mnou shoduje), že je to prostě odvozenina/zkomolenina ze slova severitus.

—————

Datum: 19.04.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Severitus/Sevitus

No prosím, že to Adelaine věděla. :)
A je to docela zajímavá historie. Kde jsi to našla. Proč to nikdy nenajdu já. :( ... :)

—————

Datum: 19.04.2014

Vložil: Adelaine

Titulek: Re: Re: Severitus/Sevitus

Jop a prý za oznašení sevitus je zodpovědná Jan-AQ, která tak začala nazývat fikce, které jsou psané podle výzvy Severitus, ale nesplňují všechny podmínky.

Z různých útržků:). Například: https://fanlore.org/wiki/Severitus_Challenge
https://hobgoblinn.livejournal.com/67360.html
https://www.iycorner.net/index.php/harrypotter/356
A třeba i druhý význam tu: https://cs.urbandictionary.com/define.php?term=Severitus

—————

Datum: 15.04.2014

Vložil: ester

Titulek: severitus

Priznam sa, ze som taketo poviedky necitala. Tak sa nemozem vyjadrit:-) a z coho vznikol nazov sevitus?

—————

Datum: 15.04.2014

Vložil: ester

Titulek: Re: severitus

Pardon, je to preklep , pravdaze sevitus

—————

Datum: 15.04.2014

Vložil: ester

Titulek: Re: Re: severitus

Nerozumiem tomu, , napisala som to slovo spravne a ked to poslem, zmeni sa to na sevitus.:-( uz to necham tak:-(

—————

Datum: 15.04.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: severitus

estli tomu rozumím, ty píšeš severitus a mění se ti na sevitus? Zajímavé ... Snad to neudělá i mně. :)
Na rovinu, nevím jak vznikl pojem "severitus" a že jsem se to svého času snažila vypátrat. Zkusím se ještě zeptat Adelaine, jestli to třeba neví. (Ona umí dobře anglicky a při tom se umí orientovat na síti lépe než já.)
Já tak nějak předpokldádm, že tam stále zaznívají jména - SEVerus, harRY, ale proč je tam to "tus", to nemám ani páru.
Mohu jen říci, že podle fanlore se správně "severitus" označují příběhy, v níž je Snape odhalen jako Harry bilogický otec, ostatní se správně označují jen sevitus, nicméně mám dojem, že se tohle dělení moc nedodržuje- https://fanlore.org/wiki/Severitus_(trope). :)

—————

Datum: 17.04.2014

Vložil: ester

Titulek: Re: Re: Re: Re: severitus

Dik, ja som si tiez dlho lamala hlavu nad tym vyrazom

—————