-


Tira Nog

08.03.2013 12:43

Malokterá autorka slashe vzbuzuje tak rozporuplné reakce svých čtenářů jako právě Tira.

Věřím ovšem, že si Tira své postavení ve fandomu určitým způsobem zasloužila. A také věřím, že se opravdu zakládá na jejím spisovatelskému nadání. Snad nikdo jiný nedokáže být jako ona tak podrobný, přesný a přesvědčivý v zachycení citových stavů svých postav.

Tira je silná právě v těch oblastech, ze kterých má velká část píšících slashařek největší obavy, totiž v popisu erotických scén a ve vyjádření atmosféry obyčejných okamžiků, které spolu sdílejí dva milující se lidé. Dokáže popsat tyto chvíle bez vzrušujících okolností tak, že vám vzrušující - ať už emocionálně nebo eroticky - jednoduše připadají. Tira jim umí vtisknout onu citovou intenzitu, kterou v takovém případě zamilované osoby pociťují.

Čím Tira naopak popuzuje, je velmi malá kanoničnost celého příběhu, zejména nepřesnost charakterů (nikoli ovšem nutně špatná  psychologie jejích postav). To lze považovat za Tiřinu Achillovu patu. Tiřin Snape je v podstatě opakem muže, za jakého ho většina ostatních považuje. Jen malý  kousek pod svou maskou nevraživosti se ukrývá zlomený a velmi křehký muž. Často se jeví velmi přecitlivělý na slova a činy druhých, občas působí dojmem, že se může každou chvíli rozsypat.

Jestliže však Tira vytrvale ve všech svých fanfickích popisuje Severuse tímto způsobem, nedokážu to již považovat za nedopatření. Dělá to tak pravděpodobně proto, že ona sama ho tak zkrátka vidí. Jako trpícího člověka, který nemá nikoho, kdo by mu rozuměl. A Harry tu má roli hodného a mocného prince, který přijde toho nebožáka zachránit. To prostě není představa zkosnutelná pro každého čtenáře.

Ovšem z druhé strany Tiřina přítažlivost tkví právě v tom, že vztah těch dvou nastavuje obráceně než je zvykem u ostatních. Můžete ji považovat za černou ovci, ale také ji lze vidět jako bílou vránu. Po vší té předchozí jednobarevnosti, vás nová barva dost možná  potěší.

Přesto v sobě stále skrývám pochybnost, zda je zrovna Tira tou autorkou, jejíž celé dílo (tedy jen to v HP fandomu) si zasloužilo být  přeloženo do češtiny (a slovenštiny) jako první. Věřím, že se v zahraničních webech skrývá i mnoho jiných zajímavých osobností, jejichž příběhy by si také zasloužily pozornost.

 

Seznam povídek přeložených do češtiny:

V závorce uvádím jméno překladatelky.

 

Je třeba na horní liště vybrat možnost Star Trek a povídku dohledat v seznamu.  

—————

Zpět


Anketa

Kterou máte od Tiry nejraději?

Prasklinka v čase
(39)
22%

Strasti dospívání
(22)
12%

Nocturne
(30)
17%

Dychtivý šepot
(30)
17%

Until Proven
(35)
20%

Bed of Silance
(23)
13%

Celkový počet hlasů: 179


Diskusní téma: Tira Nog

Datum: 30.09.2013

Vložil: Desire

Titulek: :3

Musím říct, že Tira je jedna z mých nejoblíbenějších. I když, jak si napsala, je její pohled na Severuse Snapa jiný než u všech ostatních. Nejvíc ze všeho mi v jejích příbězích chybí lektvaristova hrdost. Přesto jsem si na její styl zvykla a dokázala ho poměrně lehce přijmout spíš jako další variantu profesora.
Přiznávám že její Prasklinka v čase a Strati dospívání mě očarovali takovým svým osobitým způsobem. :))
Myslím, že jako autorka slashe je hezkým zpestřením a stojí za to si některé jej dílka přečíst.

—————

Datum: 15.10.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: :3

Nu děkuji za názor.

Vzhledem k tomu, že tvůj postoj k Tiře se shoduje s tím mým (Možná si ho vyjádřila lépe než já), tak nemohu nesouhlasit. :)

—————

Datum: 11.03.2013

Vložil: Rocia

Titulek: rocia.webnode.cz

Já mám Tiru velmi ráda :-) Líbí se mi právě proto, že její Snape je tak jiný a jedinečný - a přitom mi to nepřijde jako úplně nemožný koncept (když pominu, že na kánonu mi vlastně moc nesejde :-)). Navíc mám pro podobné typy příběhů (hurt/comfort) prostě slabost.... Nejvíc miluju Dychtivý šepot a Nocturne, ale i ty ostatní patří k mým oblíbeným a jsem velmi vděčná překladatelkám :-) A vidíš, jak jsem si o ní teď přečetla, dochází mi, že mám docela chuť na nějakou její povídku... asi jdu číst :-)

—————

Datum: 11.03.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: rocia.webnode.cz

Víš, že tuhle větu v sobě už dlouho dusím - "na kánonu mi vlastně moc nesejde :-))." :D
A zatím se pořád nenašla příležitost jí říct.
Káno- to je takové naše zlaté tele. :)
Pro mě je fanfiction vším tím co představuje více vzrušující než nějaká průměrná běžná fantasy.
Ale zas doznávám, že když jsem Rowlu četla, bavilo mě to. Dokonce jsme tím tehdy mezi mými přáteli bavili i nějak nad rámec čtení - používali hlášky nebo se navzájem pojmenovávali po postavách - tak si teď nebu hrát na to, že mě to vůbec nebralo. :)
Ale hold za odudovu knihu svého života to zas nepovažuju ... Za to sám slash pro mě takový osudový nádech má.

—————

Datum: 09.03.2013

Vložil: Patoložka

Titulek: :-)

Přečetla jsem všechny povídky, ale i když se mi Until Proven líbil opravdu moc, tak mi přišel až zbytčně dlouhý a podruhé jsem se prostě za zmrzlinu na Příčně neodvážila. A Nick in Time a Growing Pains jsem četla v originále někdy při začátku Casiopeyna překladu, protože jsem chtěla vědět, o čem to celé je, ale zase tak mě to nezaujalo. Ovšem Dychtivý šepot a Nocturno, ty jsou mé oblíbené. A i když Tira možná Severuse vidí jinak než Rowla, tak mám pocit, že prostě vystihla jeho osobnost, ač je pořád tím "na spodu":-)
Děkuji za článek, tyhle povídky patří k mým top.

—————

Datum: 09.03.2013

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: :-)

Ha s tou zmrzlinou je to dobrá poznámka. Tam měla dát "A žili šťastně až do smrti" a napsat Crossover na SG a HP, protože ten její nápad mi tam přišel skoro až ženiální. :-D No jo, fanynka SG se asi nezapře, i když Atlantis není moje nej z těch tří a John oblíbená postav z SG:At.

—————

Datum: 10.03.2013

Vložil: Patoložka

Titulek: Re: Re: :-)

Pravda, osobně preferuju Rodneyho, ale nejvíc mi je stejně blízká původní SG v osvědčeném seskupení:-)

—————

Datum: 10.03.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: :-)

když Tira možná Severuse vidí jinak než Rowla, tak mám pocit, že prostě vystihla jeho osobnost, ač je pořád tím "na spodu":-) - Já mám pocit, že by s tím opravdu hodně lidí nesouhlasilo. Nicméně si také myslím, že její Snape zkráka nějakou logiku má, akorát mu dovolí dávat tu vnitřní zraněnost najevo způsobem, který se zdá už nepřípadný. Ale to, že je svým způsobem citově raněný, řekla bych dokonce citový mrzák - a to si myslím, že se na kánonu vlastně zakládá.

—————

Datum: 09.03.2013

Vložil: Adelaine

Titulek: -

Já mám s Tirou problém, přiznávám. A není to ani proto, že nechápu jejího Snapea, já ho chápu a dovedu si ho představit jako zlomeného muže. Problém nastává u toho, že její Snape nemá hrdost, či ji má velmi pochybnou, a první, před kým se otevře a 'sesype' rovnou bez námahy!!, je ze všech lidí zrovna Harry Potter, který je u ní vnímán skoro absolutně nekriticky. A prostě buď proto, že mi jsou podobně nastavené city cizí, nebo proto, že nejsou schopná se přenýst přes takto nastavené hlavní hrdiny, já si tu její silnou stránku nedokážu vychutnat, vlastně ji nedokážu zachytit a ocenit.
Poctivě jsem se pokoušela přečíst všechna její díla z HP, Dychtivý šepot a Until Proven jsem vzdala docela rychle, zbytek jsem dočetla a jediný, co se mi zdálo jakž takž dobrý, byla Prasklinka. Popravdě řečeno, tohleto je jediná autorka, u které, ať se snažím, jak chci, nechápu její oblíbenost.
Nicméně to vůbec neznamená, že její dílo není pěkný, jen já v tom tu krásu nikde nevidím.

—————

Datum: 14.03.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: -

Racionálně tomu, co říkáš napsoto rozumím a vážně nevím, co szpůsobí, že pro mě to čitelné je. Na problematické čitelnosti některých jiných věcí se při tom shodneme. Pro mě samotnou je tak trochu záhada, proč tohle poberu, zatímco Nezáměrně tvůj už ne. Teda - přiznejme si -OTP se na tom asi nějak podepisuje. :)

—————

Datum: 14.03.2013

Vložil: Adelaine

Titulek: Re: Re: -

Já myslím, že je to pochopitelný, že zrovna na ní se neshodnem. Protože když si to tak přehrávám, tak se neshodneme na všech přímo citovně založenejch povídkách, např. Vlažný, If you are prepared... Nicméně třeba u IYAP, tam vidím a uznávám, že ta povídka je hodně dobrá, ale nemám z ní ty pocity, jak všichni popisujete a na kterých je ona hodně vystavěná. A nejspíš o to víc vidím a vadí mi dokonalý Harry a shrbenej Snape.

—————

Datum: 08.03.2013

Vložil: Lanevra

Titulek: black-lana.webnode.cz

Proti její představě Snapea s krvácejícím nitrem veskrze nic nemám, jenže se mi zdá že je to u ní dovedené do naprostého extrému. Je to ten druhý pól k Snapeovi popisovanému jako sociopata se vším všudy (a to je stejně neobvyklé jako ten Tiřin). A ten sociopatický Snape by se mi líbil víc, kdyby o něm někdo hodně psal.
Přesto; Necturn i Until Proven jsem přečetla opakovaně, ale myslím že na Prasklinku nebo Slasti už nemám. Možná, jednou až budu mít náladu na poníženého a křehkého Snapea.... :-)

—————