-

R&R aneb Read and Review

25.10.2012 16:38

Kdysi dávno mi byla vysvětlována „jointová etika“. Joint nikdy nesmíš kouřit sama, protože podstatou „hulení trávy“ je sdílení. Ubalíš jointa a nabídneš ostatním, joint koluje a každý potáhne. Při tom se hodí zavést nějakou lehkou konverzaci o filosofiii, nábožentsví nebo posledním shlédnutém filmu. Podobně k popíjení vína patří vysoké skleničky, válení po jazyku a hodnotící soudy o kvalitě moku. Zkrátka mnohé životní situace si sebou  nesou specifické zvyky a požadavky chování.

I fanfikční komunita takové zvyklosti a očekávání má. Myslím, že jádro „fanfikční etiky“ většinou spočívá a celé se točí kolem čtenářského komentáře. Pro autora fanfikce je komentář více než jen hodnocením jeho práce, je přímo a doslovně jedinou platbou, které se mu  za ni dostane. Pochvalný komentář je to, po čem jeho duše touží, když povídku píše. Kdyby to tak nebylo, nejspíše ji nikdy nezveřejní.

Na fanfikčním komentáři je zajimavé to, jak mnohoúčelný umí být. Splňuje totiž hned několik funkcí:

MNOHOFUNKČNOST FANFIKČNÍHO KOMENTÁŘE

• Sděluje autorovi, že jeho povídku někdo přečetl. Tato informace mu dává obvykle zásadní pocit, že psát má nějaký smysl.
  • Je poděkováním a odměnou za jeho práci.
  • Pokud obsahuje čtenářovy zážitky ze čtení je pro autora informací, jak jeho povídka na čtenáře působí (i když je samozřejmé, že ne na každého musí působit stejně), pro čtenáře je naproti tomu (zrcadlově převráceně) způsobem, jak své zážitky s někým sdílet.
  • Komentář také může být možností, jak si ujasnit různé momenty v napsaném textu, jak zařadit příběh do širšího kontextu a jak mu rozumět. Vy se ptáte, autor odpovídá. Obecně právě  možnost komentování a možnost autora na podněty čtenářů reagovat, dělá z fanfikčního psaní interaktivní zážitek. O tom mě lépe než kdokoli jiný přesvědčila Josephine Darcy, která považuje své reakce na komentáře čtenářů za pevnou součást svého díla.
  • Ano, komentář je také informací o tom, jak se čtenáři přečtený příběh líbí, ale nějak mám potřebu tu vypíchnout své přesvědčení, že komentář není a nemůže být literární kritikou. Jen zcela a velmi výjimečně se tomu aspoň blíží. Stát se to samozřejmě může. Ovšem, přiznejme si, že věta „to, jak tamten dal tamtomu přes hubu – tak to bylo vážně blbé“, kritikou z podstaty věci není. Kritika musí být aspoň trochu komplexní, promyšlená a zejména vyargumentovaná a ideálně je podložena znalostmi a zkušenostmi.
  • Komentář ale není jen způsobem, jak diskutovat o daném textu, je také tmelem, který pojí jednotlivé členy fanfikční komunity. Má potenciál vytvářet vztahy, v rámci komentářů lze sdělovat v zásadě cokoli, co nás zajímá i mimo rámec právě přečteného textu.

Věřím, že ve fanfikční komunitě existuje, třebaže vesměs nevyřčený a často nedodržovaný,  etický kodex komentování. A nyní nestřílím do nikoho jiného než sama do sebe, když se snažím formulovat, jak tento kodex zní. Sama totiž dotyčná pravidla nedodržuji a mám při tom pocit, že bych měla. :)

NEVYŘČENÝ A NEDODRŽOVANÝ ETICKÝ KODEX KOMENTOVÁNÍ FANFICTION POVÍDEK

• Ideální je komentovat průběžně, ale je-li povídka dopsána, pak takový komentář k závěrečné kapitole autora také potěší. Právě s komentováním už dopsaných povídek mám vůbec největší problém. :)
  • Měli bychom komentovat vždy, když se nám povídka líbila aspoň natolik, že si přejeme číst její pokračování. Nu, máme-li pocit, že její existenci bychom klidně oželeli, tak koneckonců můžeme klidně oželet práci, kterou bychom vložili do psaní komentáře.
  • Vzhledem k tomu, že komentář je pro autora odměnou za jeho práci, vždy jsem měla za to, že je vhodné, aby pro něj měl nějaký pozitivní efekt. Nakonec není špatné nabídnout každému, právě to oč žádá. A žádá-li autor o shovívavost, přijde mi neohleduplné a zbytečné mu sdělovat, že jeho text za nic nestojí.  Pokud stojí o to vědět, kde má text slabá a silná místa, není důvod mu nesdělit svůj názor. Ale, že mám pocit, že by měl mít  pozitivní efekt, pak pokud už mám potřebu něco kritizovat, měla by ideálně kritika formulovaná tak, aby měl šanci si z ní autor něco odnést.

Když nevím, jak na to, dívám se sama sem. Mám pocit, že minimálně v druhé polovině první části tohoto článku jsou dobré a praktické rady, kterými se lze při psaní komentáře řídit.

Vytříbené umění kritického komentáře (autor článku: Peg Robinson, překlad: Danae, betaread: Alane)

Nemohu se zbavit dojmu, že komentář je v našem společenství svého druhu mystériem. Je médiem, ve kterém se utváří a udržuje společenství fanoušků. Někde tam se splétá předivo vztahů mezi námi. Je naší zvyklostí, tradicí, zkrátka součástí FF kultury. A já mu proto tímto vzdávám čest. :)

Příloha:

—————

Zpět

Diskusní téma: Read and Review

Datum: 28.04.2014

Vložil: Steve

Titulek: Vystihnuté

Přesně tak, komentář, pokud chce číst i pokračování povídky, pokud je nám to jedno, tak proč se babrat s komentářem-to se mi zdá moc pěkně uchopené. Nejlepší je ale komentář, ve kterém je vidět, že dotyčný skutečně má potřebu něco sdělit, vyjádřit se k něčemu v příběhu.

—————

Datum: 14.05.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Vystihnuté

Ze zkušeností vím, že s takovým sdělných komentářů má většina autorů největší radost.

Existují tedy vyjímky. Fialka mi totiž tvrdí, že ona ne. :) Má dojem, že ji to zavazuje k odpovědi, což je jí nemilé . :)

Mám dojem, že snad všechny autory potěší i prostá zpráva ve smyslu "četl jsem to." Dokonce i kdyby to bylo jen prostřednictvím pouhého kliknutí. Takovou zprávu od čtenáře vítá dokonce i a ta filaka. :)

—————

Datum: 31.10.2012

Vložil: Adelaine

Titulek: Moc dobře napsané

Jasný, nejsem autor, jen překládám, a to je hodně něco jiného, ale i tak do toho vkládám docela dost času a práce a vždycky si říkám, jestli to má smysl překládat dál. Jakože já si to přečtu anglicky relativně rychle, pak pro mě samotnou to nemá smysl překládat a komentáře pro mě jsou takovým sdělením 'Byl jsem tu a ano, tvoje práce smysl má'. Samozřejmě, že povzbudivé potěší vždycky víc, ale i jakékoliv jednoduché sdělení potěší a dodá chuti do pokračování, už jen to 'Byl jsem tu a vrátím se.'

—————

Datum: 31.10.2012

Vložil: Adelaine

Titulek: Re: Moc dobře napsané

Ještě, vím, že s kritikou je trochu problém, vím, že na napsání konstruktivní kritiky je potřeba docela času (sama to nedělám:(), ale přesto mě na jednu stranu mrzí, že se o to víc lidí nepokouší. Jasný, nadávání každého autora i překladatele odradí, ale já bych třeba osobně uvítala, kdyby mi někdo psal připomínky, protože je to cesta ke zdokonalení. Ale zase tady je ten problém, že to každý má jinak a co by jednoho mohlo povzbudit, druhého dokáže odradit.

—————

Datum: 31.10.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Moc dobře napsané

Nejsnáz se asi reaguje na konkrétní a nesporné připomínky, třeba tady ti chybí čárka. Když je to o tom, že charakter této postavy se ti nezdá, jako jsem to provedla já Casiopee, tak s tím autor asi mnoho nenadělá. Rozhodně ne hned. Může to být tak maximálně podnět k přemýšlení do budoucna. Napsat tohle by tahle postava nikdy neudělala je už o něco přínosnější, ale asi ani tak autor nezačne něco zpětně přepisovat, že?:) Tyhle problémy se tě až tak netýkají. Ty jsi překladatel a za tohle neneseš odpovědnost. Docela úleva, ne?

—————

Datum: 31.10.2012

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: Re: Re: Moc dobře napsané

Souhlasím s tím, že je dobré upozornit na detail, ale zase jak u čeho. Třeba jsem ocenila, že mi Adelaine řekla o nadměrném používání slova "který". Ona je to sice její práce, ale ocenila bych to i u jiného člověka. Nebo o Bobo oceňuji, že se jí nelíbila moc podrobná scéna sexu, což já asi neumím a připouštím, a příště už tak podrobou nenapíšu, i když ji mám v hlavě.
S tím charakterem postav a co mě se líbí a co ne... to je občas docela sporné. Když autorka napíše, že Snape běžel přes Velou síň s kyticí růží v ruce, padle před Grangerku a kytici ji v pokleku podal, má vůbec smysl jí říka, že to by Snape neudělal? Taková autorka neuzná žádný argument. Tam to nemá smysl. Když je to autorka kvalitní, co ze Snapea nedělá vola, ale například je přesvědčena že je prostě zamilovaný do Grangerky, tak jí těžko budeme upozorňovat, že Grangerku nesnášel. Já to asi špatný příklad, ale doufám že chápete co tím myslím. Prostě že když nedělá Snape pitomosti (kterákoliv jiná postava) co všechny musí vyloženě tlouct do očí, tak je skoro lepší se od povídky otočit a číst něco jiného.
No a pak existují komentáři, kterým říkám "hovnošlapky", odvozenina od rčení; čím víc se v hovně šlape, tím víc smrdí. To je komentář, kde v povídce o naprostém ničem (popisuje jak si Snape nalejvá svou ranní kávu) najde komentující jediný detail (Snape má místo bílá košile košili černou a to on nemá... a ne... a ne!) a ten pak sáhodlouze rozebere. Takoví komentář taky nemá smysl a jedině tak autora řádně vytočí.

—————

Datum: 01.11.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Re: Moc dobře napsané

No, to já si myslím, že komentář rozebírající charakter asi většinou nemá pro autora žádný význam, ale zároveň přiznávám, že i já už takový napsala. :) - Když se čtenáři nelíbí na povídce nějaký detail, je holt na autorovi , jestli si řekne "to je pravda" nebo naopak "to snad ne, ten člověk mluví z horečky." / Ještě mě napadá jeden typ neužitečných komentářů: Znám od Patoložky přeloženou povídku, která se vyznačuje tím, že tam Severus nosí všelijak barevné pláště, tak si představuji komentátora, který to autrovi začne vyčítat, protože to je OOC. Což je absorudní v tom smyslu, že ať už se nám to líbí nebo nelíbí, ta povídka je na tomhle šíleném nápadu do značné míry založená a když ho odstraníš, přijde o svou originalitu. Můžeš ji vzít i s těmi plášti nebo ji nenávidět a jít jinam, ale nemůžeš chtít, aby ji někdo v tomto bodě změnil. :) Do stejné kategorie patří komenáře stěžující si u drabblu na moc krátký a nedotažený děj, u PWP na oplzlost a obecně u slashe na to, že se tam párují osoby, jež spolu v originále nic nemají. Prostě základní nepochopení situace. / Nenapíšeš ... to je škoda ... :)

—————

Datum: 01.11.2012

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Moc dobře napsané

Já četla povídku, kde je Snape tajný agent ministerstva, předstíral svou smrt a pak byl lékárníkem v barevných hábitech. Takže je to asi ono co myslíš ty. V tomto případě to samozřejmě není OOC, proč? No protože to je zcela jiný vesmír. Vím že třeba mám rozpracovanou povídku na paralelní vesmír, kde je Snape kamarád pobertů (ano, ano, klasika a kušuj :-D) a tam chodí v černém plášti jenom na vyučování. Jinak preferuje temné odstíny zelené a modré. V tom díle je to totiž "veselí" Snape, co měl relativně dobrý život, přátele, rodinu... V takovýchto povídkách má odklon od kánonu jasný smysl a je hloupá to vůbec komentovat. Předpokládám, že to snad ani nikdy nedělá, jelikož tím by ztrapnil jedině tak sám sebe.
:-D On někdo napíše, že PWP je oplzlost?

—————

Datum: 02.11.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moc dobře napsané

No, v komentáři pod jednou povídkou jsem se dočetla něco jako - fuj, to je hnus, proč z nich děláte homosexuály. To je ovšem nepochopení slashe jako takového. :) A k jedné incestní taky že je to, že je to hnus. Ano, bylo tam, předem varování. :)

—————

Datum: 02.11.2012

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moc dobře napsané

Tož a k tomu slouží takoví ten křížek u komentáře, kterým se ten komentář smaže. Před časem nastal okamžik, kdy jsem dospěla k názoru, že cenzura je vlastně fajn věc a že jsem pravděpodobně jediný zaostalec, co necenzuruje komentáře. :-D

—————

Datum: 03.11.2012

Vložil: belldandy