-


Je slash spíše jako punk nebo jako štrikování svetrů?

18.05.2013 17:50

Za tuto glosu může vlastně můj manžel, který měl nějaký podíl na vydání této knihy. Kniha vyšla pod názvem "Kmeny" a představují se v ní všelijaké městské subkultury, jejichž  způsob života představuje tu menší, tu větší alternativu k většinovému životnímu stylu. Vždy, když si ji prohlížím, honí se mi hlavou myšlenka, zda to naše převážně holčičí homofilní společenství by v ní mohlo mít také své místo? A nebo jinak: Prostě se ptám, zda je pro fanynky slashe či yaoi jejich záliba spíše koníčkem nebo životním stylem?  

Zdá se, že odpověď na tuto otázku není jednoznačná. Například bedrníka v TV pořadu Q přirovnala psaní slashových povídek ke kroužku pletení. Podobně jako si v takovém zájmovou kroužku členky předvádějí své výtvory, i my se - místo nějakého fyzicky existujícího místa - scházíme na internetu a navzájem si ukazujeme svá dílka. Bedrníčino přirovnání je docela přesvědčivé a přikláním se k tomu, že má z větší míry pravdu. Ovšem taková Lanevra v komentářích k tomuto článku tvrdí, že pro ni je psaní fanfition (tedy nejen slash) způsobem života. Z toho, jak ji znám, mám velký sklon jí věřit. Vím, že (asi jako každý dobrý autor fanfiction) stráví celé dny přemýšlením o svých postavách a možných scénářích, ke kterým v jejich osudech může dojít.

Takže, jak to je? Mám pocit, že to hlavní, co rozhoduje, čím je pro vás čtení slashe nebo sledování yaoi, je míra "ztotožnění". Jak by jste odpověděly na otázku: "Kdo jsi?" Která z možnách odpovědí by vás napadla jako první? Jsem studentka, úřednice, matka, biochemička nebo jsem především ta, kterou lidé z internetu znají jako Arachné, autorku magických erotických příběhů?  Jste-li především Arachné, pak je pro vás váš homofilní koníček možná skutečně způsobem života.

I když se sama za sebe přikláním k pocitu, že psaní a čtení slashe je spíše koníčkem, stejně se nemohu ubránit dojmu, že naše záliba dokáže ovlivnit naše myšlení o dost výrazněji než je obvyklé u sbírání známek či pletení čepic a rukavic. 

—————

Zpět


Diskusní téma: Punk a štrikování svetrů

Datum: 18.05.2013

Vložil: Adelaine

Titulek: -

Těžko říct, podle mě úplně ani jedno. Klidně teď přiznávám, že momentálně je to jenom koníček (pěkně časově náročnej, ale jen hodně oblíbený koníček), ale otázkou zůstává, nakolik je to do téhle podoby zatlačeno okolnostmi. Já myslím, že hodně. Tím chci říct, že to rozhodně není pletení svetrů, možná tak jak to cítí fetišistka na vlnu...
Na druhou stranu, když jsem se sem do tohohle světa dostávala, bylo to pro mě dost dlouhou dobu skoro vším. Rozhodně daleko to přesahovalo rámec koníčka, ale životním stylem bych to taky nenazvala. Já si je netahala k sobě do života ani jejich způsoby, postavy si netahala k sobě, já se utíkala schovat do jejich světa. (Taky vzhledem k tomu, že to, co dělám a čtu, neví nikdo z rodiny ani přátel...)
Takže co to je? Nevím. Nejspíš prostě láska, teď přešla ze slepé zamilovanosti do oblíbenosti:)

—————

Datum: 19.05.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: -

Já myslím, že ti hodně rozumím. Já jsem svůj vztah k oblíbené FF nebo k svému OTP také ve své hlavě přirovnával k zamilovanosti. Zejména pro onu míru intenzity, která (podobně jako zamilovanost k osobě) samozřejmě nevydrží ve stejné intenzitě řadu let. Ale ... mé lásky bývají trvalé .. takže něco zní stále trvá. :)
Ani já nejsem zcela jednoznačně přesvědčená ani na jednu stranu. Většinou se má za to, že to, co má být nazýváno alternativním životním stylem, by mělo v sobě nést ucelenou filosofii a ucelenou představu nějaké alternativy (jak jinak vést celý svůj život). Tohle slash samozřejmě nemá.
Zároveň mám ale pocit, že má velice silný potenciál posunout naše vnímání. Mám dokonce pocit, že jako celek to slash dokáže udělat radikálněji než leckteré velké dílo klasické literatury. Tohle mi na něm přijde hodně zajímavé. A je to určitě potenciál, který každý koníček v této míře nemá.
Myslím ale, že je to hodně dáno jeho relativní novostí. Ve chvíli, kdy dojde většího rozšíření se tohle jeho kouzlo vytratí. Nicméně, zrovna to platí asi o každé "alternativě". :)
Nakonec právě proto, že tak úplně nevím, mi přijde zajímavé se ptát ostatních, jak oni to cítí ...

—————

Datum: 25.05.2013

Vložil: fialka

Titulek: Re: Re: -

Když já toho o punku moc nevím, snad to, že mají nabarvené vlasy... No a představ si někoho, kdo touží být takovým barevným střapatým pankáčem, a je ke své smůle plešatý :-). Chci říct, že slash, ve smyslu (homosexuální) vztah mezi muži, se mi může líbit k zbláznění, ale nemám dar psát o tom povídky. Tak co to pro mě je? Jen pouhý koníček?
Pro mě to je životní styl, můj skrytý životní styl, protože mě až do celkem nedávné doby nenapadlo, že mohou být podobní úchylové jako jsem já, navíc píšící česky.
Ještě bych ráda zmínila, že fan fiction, kdy si člověk „vypůjčí“ něčí hrdiny a rozjede s nimi vlastní příběhy, bylo prakticky po celou dobu mého života odsuzováno jako krádež, takže jsem svoje příběhy na papír nikdy nedávala. Jen jsem se, podobně jako to píše Adelaine úplně nahoře, do světa svých hrdinů schovávala, před problémy skutečného života nebo tehdy, když jsem potřebovala z něčeho načerpat sílu. A když takový pramen živé vody máte, sakra pečlivě si ho chráníte před kýmkoliv, takže nevím, jestli bych někomu jinému, než jste vy slasherky, vůbec přiznala svůj zájem.
Takže kdo jsem? Jsem fialka, slasherka a obdivovatelka všech, kdo o tom umí psát nebo to umí kreslit, a můj koníček je celoživotní kůň.

—————

Datum: 26.05.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: -

Sice teď vlastně nevím, co si z toho vybrat ... :),
ale napsala jsi to moc krásně. A myslím také, že dost výstižně. Pro mě je tvůj příběh zajímavý právě proto,že jsi k něčemu takovému tíhla už před tím než jsi věděla, že existují podobně postižení jedinci. Takových jako ty bude podle všeho víc (podle všeho třeba také Veronika, která zakládal Nápoj lásky), ale já znám právě tebe a díky tobě si dokážu alespoň maličkato představit, jaké to pro ně bylo. :)

—————

Datum: 28.05.2013

Vložil: fialka

Titulek: Re: Re: Re: Re: -

Na tu Veroniku se tě ještě zeptám, až se zase někdy potkáme.
Původní smysl mé odpovědi byl ten, že to pro mě není jen pouhý koníček, ale těžko se k této zálibě budu hlásit nějak viditelně. Vždyť mám problém půjčit si knihu o homosexualitě z městské knihovny... :-(

—————

Datum: 28.05.2013

Vložil: Adelaine

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: -

Ano, tohle já chápu a bylo to velice pěkně napsané. Já osobně se na jednu stranu za to stydím, přestože je to pro mě strašně důležitá součást života. Možná ono zdráhání pochází přesně z obavy, že se na to lidi kolem mě zašklebí, odsoudí to a já nechci, abych si tohle nebo je nechala otrávit.
Takže na otázku kdo jsem, bych odpověděla, že záleží na tom, kdo se mě ptá. Pokud vy, jsem Adelaine a miluju slash, pokud kdokoliv jiný, jsem studentka a žádnou Adelaine neznám.

—————

Datum: 29.05.2013

Vložil: fialka

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: -

Ano, tazatel a jeho motiv rozhodují.

—————

Datum: 19.05.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: -

To štrikování svetrů a punk jsou samozřejmě (úmyslně) hodně vyhraněné případy. Mohla bych hledat jiné, u kterých by ona podobnost s námi byla vyšší. Stojí za pozornost že v knize "Kmeny" se mezi jinými objevili i čeští otaku. Také ovšem Ondřej Štindl v LN tvrdil, že o žádné alternativní životní styly ve skutečnosti nejde. :)

Pro ten koníček u mě mluví jiné srovnání. Když si vzpomenu na kaktusáře z Čapkových detektivních povídek, tak mám pocit, že s jeho vášní už by se to dalo srovnávat. Zajímavé je, že hlavní hrdina spřádá úvahu, že taková vášeň ke své zálibě (on tam totiž krade) je vlastní jen mužům. Ženy tomu prostě nemohou rozumět. Je-li slash náš koníček, pak se dotyčný zatraceně mýlí. :)

—————

Datum: 18.05.2013

Vložil: Lanevra

Titulek: black-lana.webnode.cz

Já vždycky za koníček považovala něco, čemu se člověk věnuje jen určitou vyhrazenou dobu ve svém životě a ve zbytku života dělá stovky jiných věcí. Já o svých povídkách přemýšlím kdykoliv je na to čas, v tramvaji, při vaření, při koupání, při uklízení, když v noci nemůžu spát a občas i třeba při sledování filmu, když mě něco napadne třeba při pohledu na nějakou scénu. Takové intenzivní a časté přemýšlení bych už nepovažovala za prostý koníček, i když na druhou stranu já mám prostě problém s tím zastavit mozek a soustředit se na jednu jedinou konkrétní věc. :-D

—————

Datum: 18.05.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: black-lana.webnode.cz

A je to na tobě znát. :)
A protože jsem měla nedávno na návštěvě TruTru, mohu říct, že nejsi jediná ...
Kolikrát nebylo jasné, jestli poslouchá hovor nebo zrovna ve své hlavě píše. Ten zasněný výraz byl vždy podezřelý ...
Nu a Pataložična reakce mluví sama za sebe. :)

—————

Datum: 18.05.2013

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: Re: black-lana.webnode.cz

To se pozná podle toho... vykřikovala delší slovní útvary nebo poznatky ze Severusova/Potterova života zcela mimo hlavní proud diskuze nebo jen v mírné návaznosti? :-D Víš třeba jako vy s Adelaine jste se bavili o rajčatech a ona náhle vykřikla "Severus políbá Pottera ve sprše". :-D :-D :-D Jestli ano, zcela určitě psala v hlavě povídku.

—————

Datum: 18.05.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: black-lana.webnode.cz

No, ona je poměrně tiché stvoření, takže nevykřikovala. Jenom nám to oznámila. :)
Případně předestřela problém, který zrovna ne a ne vyřešit.

—————

Datum: 18.05.2013

Vložil: Lanevra

Titulek: Re: Re: Re: Re: black-lana.webnode.cz

No vidíš, tak máš jistotu. :-D
To je totiž tak, autor žije svým životem a jeho postavy zase svým, problém je, že ty životy se sice nepřekrývají v realitě avšak v čase už ano. :-D

—————

Datum: 18.05.2013

Vložil: Patoložka

Titulek: :-)

Vzhledem k tomu, že jsem dneska strávila den tím, že jsem šila plášť na festival fantazie, už mám z půlky sbalenou tašku (a to je to prosím pěkně až na konci července) a ve všech volných chvílích buďto čtu, překládám, píšu nebo si hraju s obrázky, tak... Jo, asi budu Harry Potterovská červená karkulka (do punku mám fakt daleko):-)

—————

Datum: 18.05.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: :-)

Děkuji, Červená Karkulko.
Já to tušila, že to fanynky tak nějak cítí. :)

—————