-


Proč čtu snarry?

12.10.2012 10:24

Čím je pro mě ...  SNARRY? Proč je vlastně čtu? To rozhodnutí bylo intuitivní. Ve chvíli, kdy jsem si vybírala a přede mnou ležely různé možnosti, mi prostě tohle párování přišlo z nejasného (a jen podvědomého) důvodu nejpřijatelnější. Příčinu v sobě od té doby stále hledám.  

 

Důvod č. 1. : Severus Snape

 

  • Nemáš vůbec tušení, jakými výčitkami profesor Snape trpěl, když si uvědomil, jak si lord Voldemort tu věštbu vyložil, Harry. Jsem přesvědčen, že je to věc, kterou si v životě vyčítá ze všeho nejvíc, a že to byl také důvod, proč se vrátil – “  6. kniha, 25.kapitola

 

Větší část fanoušků HP nějakým způsobem miluje Severuse Snapea. Pro spoustu HP slashistek není vůbec otázkou, zda si číst o něm, ale maximálně s kým ho zkombinovat? Snape je prostě nejzajímavější postavou harrypotterovského světa, i když něco takového se dost špatně empiricky dokazuje. Čím je Snape tak zajímavý?  Myslím, že velká část odpovědi na tuto otázku tkví v jeho nejednoznačnosti.

Nevím, jestli teď řeknu něco kontroverzního, ale Snape je svým způsobem dvojí. Ten, který chodí po bradavických chodbách a šíří ironické poznámky, ten kterého nám  Rowlingová ukazuje. Pak je tu ovšem ještě jeden Snape: ten, kterého nevidíme a jehož existence je nám jen naznačena. O tomhle Severusi Snapeovi mnoho nevíme. Některé si ale rády představujeme, že je to zcela jiná osoba než jakou vídáme ve všední den. Domnívám se, že Severus Snape se jeví v mnoha FF tak OOC, protože autorky touží pro sebe odhalit toto jeho utajené já.  

O Snapeovi by se toho dalo napsat hodně a také to mnozí udělali. Já pro tuto chvíli končím, abych se k tomu vrátila zas někdy jindy. Jinak bych totiž riskovala, že tento příspěvek bude pojednávat jen o Severusi Snapeovi. Pokud chcete pochopit, co může být přitažlivého nebo dokonce sexy na nepřitažlivém mistru lektvarů, doporučuji článek „Proč Snape?“ od Caniche,  která to popsala lépe, než bych to kdy dokázala vyjádřit já.

Zde: zapovezenykabinet.sweb.cz/text/uvahy/procsnape.htm

 

Důvod č. 2. : Harry Potter

 

Problém autorek fanfikcí je, že připisují mužským postavám často ženské způsoby a motivy jednání, nicméně u Haryho mi to vadí méně než u jiných. Mám totiž pocit, že takovou trochu "holčičkovatější" osobnost mu vdechla už sama autorka předlohy. Snad je to tím, že celá Potter série je víceméně psána z Harryho pohledu a při tom ji napsala žena. Nemohu se zbavit dojmu, že napsat to muž byl by Harry trochu jiný. Harry je maličko naivní, na muže překvapivě empatický a celkově dost snadno dojmutelný osudem druhých. Harrymu je souzeno nést odpovědnost za svět a mít pocit, že na něm leží řešení všech problémů. Se svým spasitelským komplexem je Ježíšem a Artušem svého příběhu.

"Mám ráda Harryho, zejména když trpí." Tuhle větu jsem ukradla Salazaret, ale ztotožňuji se s ní. Pravda, všem postavám utrpení sluší. Čím více hrdina trpí, tím ho totiž máme obvykle raději. Harry je ovšem extrém. K utrpení je tak nějak předurčen. Čím víc trpí, tím víc ho miluji a  tím víc ho potřebuji zachránit. A pak – spasitel trpět musí! Harrymu je zkrátka souzeno, aby budil soucit.

Pro svou předurčenost k utrpení vzbuzuje Harry právě tolik sympatií jako antipatií ze strany jiných osob, které nestrpí, aby si nějaký nekňuba toho nechal tolik líbit a v přesvědčení, že když to tak nechá, tak si to sám zaslouží. Ba přesvědčení, že kolem trpí i mnoho jiných a jen jemu se věnuje tolik zbytečné pozornosti.

Mám proto pochopení, protože líčení Harryho utrpení se často dovádí do těžko uvěřitelných extrémů. Nejúchylnější mi v tom připadají některé autorky severitů, které líčí Dursleyovi jako lidské zrůdy toho nejhoršího kalibru, vedle kterých se Josef Fritzl jeví jako celkem láskyplný otec.

 

Důvod č. 3. :   Vzájemná chemie aneb protipóly se přitahují

 

  • Harry is all supple knees and april snow
  • Severus is romanesque hooknose and november wind

text z fanouškovské snarry tapety 

Vzájemná chemie - možná nenávist, ale taky vzájemná fascinace. Snape tuto fascinaci projevuje svým jednoznačným nepřátelstvím vlastně už od začátku. ("Harry Potter, naše nová celebrita." :)) V Harrym ji nacházím minimálně od chvíle, kdy ho tak zaujal princ dvojí krve.

Mám pocit, že většina oblíbených párování je založena na kontrastu. Samozřejmě, že existují výjimky, třeba twincest :). U snarry to tak rozhodně je. Harry je mladý, hodný, oblíbený, naivní, zdá se být bezbranný (i když zcela není). Severuse Snape je protivný, sarkastický, nespolečenský, obavaný, pomalu stárnoucí profesor. Fanfikce mě však opakovaně přesvědčuji, že ti dva mají zároveň  hodně společného. I tohle nalezení společného jmenovatele je samozřejmě charakteristické pro většinu párů. Hermina a Severus - vědomosti. Black a Snape - zavržení . Tím spojujícím prvkem mezi Harry a Severusem je osobní zkušenost s Voldemortem a často také pocit, že druzí lidé si o nich dělají úsudek rychleji než je skutečně poznají.

 

Důvod č. 4. : Pocit nedořešenosti vztahu Severuse Snapea a Harry Pottera v kánonu

 

  •  „Albusi Severusi, pojmenovali jsme tě podle dvou ředitelů Bradavic. Jeden z nich byl ze Zmijozelu a byl to nejspíš nejstatečnější člověk, jakého jsem kdy poznal.“ 7.kniha, epilog

 

V kánonu je Severus Snape nešťastnou postavou, která má velmi specifický vztah k Harry Potterovi. V podstatných chvílích ho ochraňuje, zatímco ve všedním životaběhu mu ze všech sil ztrpčuje život. Ve výsledku můžeme mít některý čtenář pocit, že Severus Snape sobě osobitým způsobem Harryho miluje a při tom důsledně zabraňuje tomu, aby byl sám na oplátku milován. Tento vztah je u Rowlingové samozřejmě vší erotiky prostý, protože Severusova touha  je směřována jen k Lily.

Věřím, že nejen ve mně zůstává pocit, že autorka nám zůstala dlužna zadostiučinění, které by se Severusi Snapovi za jeho žádnou odměnu nežádající "lásku" dostalo. Jediné satisfakce, které se v celé HP sérii Severusovi dostane, jsou slova Harry Pottera v samotném epilogu. Jediná věta! Divte se potom, že tak mnoho FF staví na vytváření vztahu mezi Snapem a Harrym. Mnohdy ani nejde o slash. Ovšem my, co se přikláníme k větší míře zvrácenosti, si toto zadostiučinění rádi odbudeme v rámci milostné romance.

 

Důvod č. 5. :  Seme/uke rozměr

 

Svůj význam může hrát i fakt že pár Snape/Harry je výborným naplněním  seme/uke archetypu, který se mnoha ženám z jakéhosi iracionálního důvodu  zamlouvá. Jestli snad ne ostatním, já se přiznám, že to tak mám.  Rozdíly ve věku, síle, zkušenosti, ale také to že Severus je tím, který Harrymu opakovaně ubližuje a opakovaně ho zas zachraňuje. To je přesně seme-ho role ve vztahu. Má moc ubližovat, ale i ochraňovat, protože moc se koneckonců vždy pojí s odpovědností, třebas i odmítanou.

Seme/uke poměr v sobě má proto přirozeně oba tyto rozměry. V mnohých FF je Severus Snape  leckdy až odpuzujícím způsobem nekanonicky starostlivý, ale jinde naopak přehnaně zlý. Rozhodně je tím, kdo má vědomostní, věkovou i silovou převahu. Nu, já přiznávám, že se mi líbí obě strany této seme-ho mince.

Když se snažím najít odpověď na otázku, proč je pro mě tenhle seme/uke rozměr ve vztahu tak důležitý, cítím se úplně stejně jako když jsem nějaký čas předtím přemýšlela, proč je pro mě zajímavý slash jako takový? Nevím, ale zatraceně moc mě to zajímá! Působí na mě nějaká podvědomá ženská touha  být na jedné straně opečovávaná a na druhé straně pečovat  nebo mě tam prostě eroticky vzrušuje ten poměr moci a závislosti? 

Ale pozor, existují i příběhy a není jich tak málo, kde je poměr sil ve vztahu těch dvou jiný - vyrovnaný (např. Civil War) nebo je dokonce obrácený (cokoliv od Tiry Nog). A i tyto příběhy mi příjdou hodně zajímavé. Možná právě proto, že toto pravidlo poručují a na inovaci je vždy cosi zajímavého. U Tiry Nog je Severus sice na povrch  protivný zmetek, ale když ho poznáte blíž, ukáže se, že to jen psychologická obrana, pod kterou se skrývá velice zraněný muž, který nezbytně  potřebuje zachránit  a kdo jiný je k tomu vhodný než ten obětavý Harry Potter.

 

Důvod č. 6. : Otázka POV

 

Jistou roli hraje také POV (úhel pohledu). Snarry může být a často je psáno z Harryho hlediska. I když ve slashi, a obecně v žánru milostně romance, hraje podstanou roli střídání pohledů dvou hlavních postav, tzv. přepínání. Stejně tak jako autoři v textu i my čtenáři vnímáme příběh často z jednoho či druhého hlediska. Většina z nás ovšem nemá rozdělené vnímaní příběhu 50 na 50, ale dáváme pohledu jednoho z těch dvou přednost, máme to řekněmě 80 na 20. I já to tak mám. Jistě, mám ráda Severuse, ale ráda na něj hledím očima Harryho Pottera. (Snad je to tím, že on je tím  více ženským prvkem v této dvojici.) Ovšem je mnoho žen, které preferují jiný model. Otázka tedy tak jednoduše nezní.

V Harryho úhlu pohledu je pro mě cosi přirozeného. Může to být i tím, že také knihy od Rowlingové  jsou psány jako Harryho POV. Je to tedy pohled kanonický. :) A pak - občas se mi zdá, že Severus Snape, u kterého víte, co si myslí, už tak docela není sám sebou. Snape by neměl být jen arogantní, ale také  tajemný. Právě takový přece byl i v kánonu. Tajemství láká k odhalení. Paradoxní je, že po té, co je odhaleno, ztrácí na zajímavosti. 

 

A pak, mezi námi - spárovat Severuse Snapea s Harry Potterem znamená spárovat hlavní a nejoblíbenější postavu v potterovském universu. Vlastně dvě nejoblíbenější postavy, i když Harryho nenávidí minimálně stejný počet lidí jako ho miluje, občas mám podezření, že jsou to dokonce ti samí lidé. :)

 

A to je vše, víc mě toho na tohle téma nenapadlo. A co vy, proč čtete ten svůj pár ? :)

—————

Zpět


Diskusní téma: Proč čtu snarry?

Datum: 03.06.2015

Vložil: darkwitch

Titulek: moje důvody

U mě je to důvod č.1. Snarry čtu kvůli Severovi. Chtěla jsem něco se Severem a najít k němu v HP universu odpovídajícího partnera je dost těžké. Remus by se k němu sice hodil, ale toho mám v jiných párech, takže Severus má smůlu. S Luciem by jistě tvořili moc hezký a zajímavý pár, ale obávám se, že na můj vkus příliš temný ... a takhle jsem pokračovala až mi zůstal s Harrym.
Špatnost vztahu učitel - žák jsem moc neřešila. To může souviset s důvodem č.6. Je to psané z Harryho pohledu a ten se určitě necítí jako dítě. Já se tak v šestnácti když jsem nad Severem slintala, taky necítila. A taky radši čtu povídky, kde je Harry už opravdu dospělý a je pár let po válce, ale to je proto, že nemám ráda jeho pubertální výjevy.

—————

Datum: 18.02.2016

Vložil: belldandy

Titulek: Re: moje důvody

darkwith, děuji za sebeanalýzu. Je totiž moc zajímavé pozorovat, jak tohle funguje u druhých lidí.

—————

Datum: 08.08.2013

Vložil: kami

Titulek: ...

Je to veľmi zaujímavé zhrnutie, pri ktorom som si uvedomila dôvody, prečo snarry v skutočnosti nevyhľadávam a som veľmi rada, že som zistila, z akých rôznych dôvodov vznikla najpočetnejšia časť FF HP poviedok. Totižto doteraz som si myslela, že pre snarry čitateľky a pisateľky existuje iba dôvod 3 a 5 Dôvody 4 a 6 sa mi zdajú veľmi prekvapivé.

—————

Datum: 26.08.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: ...

Nu, myslím, že pro mě je při tom důvod čtyři ten hlavní a z hovorů s dalšími soudím, že v tom nejsem sama.

Ovšem pokud jde o důvod šest musím doznat, že se mi nikdo nesvěřil s tím, že by to také tak cítil. takže jde možná jen o mou osobní úchylku.

Nicméně já mám opravdu tak trochu dojem, že Harryho pohled je ten "správný", protože ten kanonický. A opravdu mám ráda, když Severusovi motivace zůstávají po většinu fanfikce tak trochu skryty. Taky mi to připadá správné, protože v kánonu to také tak bylo.

Myslím, že to je jeden z důvodů, proč se mi tak líbí DI nebo česká snarry Evansovy děti.

A které páry máš ráda ty? Tvoje OTP jsem totiž až dosud neodhalila? :)

—————

Datum: 27.08.2013

Vložil: kami

Titulek: Re: Re: ...

Čítam všetko, ale keby to bolo naozaj len na mojom rozhodnutí a nemusela by som sa prispôsobovať FF dopytu a ponuke, bez zaváhania píšem, že je to Severus/Moody, Severus/Lucius a Draco/Remus. Moja zásada je totiž: "Vojnový príbeh a inteligentná postava". Takto však musím blúdiť po poviedkach, ku ktorým vlastne nemám až tak blízko, čo samozrejme nie je úplne na škodu (napríklad na Invictus sa už vyše roka teším ako malá), ale bola by som rada, keby sa tu objavovali aj moje páry.
A musím povedať, že ten Harryho pohľad, to je naozaj zvláštne, ja mám totižto práve pri ňom pocit, ako keby mal patriť iba do knihy a vo FF by sa už nemal objavovať.

—————

Datum: 27.08.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: ...

Děkuji za odpověď.
Snucius - to je jasný. S Moodym už jsem něco viděla. Ale Draco/Remus - Páni! To jsem snad ještě nečetla. :)

Je mi jasné, že fanynky jiných párů než snarry, drarry, snamione a snad i trochu dramione, se musí cítit v HP fandomu docela znevýhodněné. Tak ti držím pěsti ať se něco dobrého objeví.

Ten tvůj pocit, že Harryho pohled patří jen do kánonu, mi připadá velmi zajímavý. Nejraději bych ho vzala a podrobila analýze. Jenže ty mi ho bohužel nemůžeš půjčit ... :D

—————

Datum: 27.08.2013

Vložil: kami

Titulek: Re: Re: Re: Re: ...

Na Draca a Remusa je toho naozaj veľmi málo a skôr PWP a aj to zväčša veľmi krátke. Ale to je asi dôvod, prečo ma ten pár fascinuje, núti ma uvažovať nad tým, ako to má s nimi správne vyzerať. Doteraz som na to nenašla odpoveď.

—————

Datum: 12.06.2014

Vložil: ester

Titulek: Re: Re: Re: Re: ...

Ja som na tento par objavila toto https://ff-miraella.blog.cz/1111/ruiny-info
A pacilo sa mi, podla mna tato autorka vie uzasne pisat. z HP ma zaujimave pary:-)

—————

Datum: 09.07.2014

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: ...

Tak nevím, jestli tu kami ten vzkaz objeví. Já jí ho zkusím předat až ji někde na internetu přistihnu. :)

—————

Datum: 17.05.2013

Vložil: Regi

Titulek: Ńeuvěřitelně zajímavé místo

je tenhle tvůj blog... Před chvílí jsem nechala komentář u předchozího článku, ale mohla jsem si ušetřit to lopocení se snahou se přesně vyjádřit. Stačilo napsat sem, že mým důvodem je stoprocentně ten s číslem 3.

—————

Datum: 27.05.2013

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Ńeuvěřitelně zajímavé místo

To chápu :). Já myslím, že u mne asi hraje úplně nějvětší úlohu bod čtyři, ale ty ostaní tomu přizvukují. :)

—————

Datum: 30.10.2012

Vložil: Mája

Titulek: ANO

Tak s tímto článkem se plně ztotožňuji. Vyjádřila jsi přesně mé pocity a myšlenky. Jen bych ještě dodala jedno hodně používané klišé, většinou vkládáno do úst moudrého Brumbála: Od nenávisti je jen krůček k lásce. Obé jsou založeny na vášni.
Proto ti dva tak dobře k sobě pasují... :-)

—————

Datum: 31.10.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: ANO

Souhlasím, já se snažila, by něco takového jako říkáš zahrnoval v sobě můj důvod č.3, ale není to zřejmě tak úplně zjevné, takže rozvedení neuškodí. :) Láska a nenávist - to prostě provokuje. Určitě to nebud jediný v kánonu z nepřátelený pár, který se páruje.

—————

Datum: 29.10.2012

Vložil: Patoložka

Titulek: Že by...?

Belldandy, po tvém komentáři u Cas jsem byla zvědavá a zavítala (neb jsem předtím vlastně ani nevěděla, že máš web).
A víš, že jsem nad tím už hodně přemýšlela, protože před rokem, když jsem začínala jsem nejdřív samozřejmě přelouskala všechno možné, co se mi dostalo do ruky a nikdy by ani ve snu nenapadlo, že skončím právě u snarry a že v tom ostatním už neuvidím "to kouzlo"? Moc se mi líbí ten rozbor, já takový rozhled vlastně nemám. Někdy si připadám, jako kdybych viděla jen jednu cestu a jinou ne. Takže mi pak ty oči vlastně otvírají ostatní...
Máš tady úžasné věci, a tohle jsem přečetla důkladně:-) Musím znovu zavítat. Díky!

—————

Datum: 31.10.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Že by...?

Tvůj komentář mě skoro uvedl do rozpaků. Takovou chválu snad ani nezasloužím. :) Web funguje jen chvíli, takže vlastně není divu, že jsi si ho dřív nevšimla. Velice děkuji! Má úcta. :) A já tobě ještě jednou děkuji za překládání. :) Těším na to až bude hotové Quid pro Quo. Průběžně to asi nebudu stíhat, tak děkuji alespoň takto. :)

—————

Datum: 01.11.2012

Vložil: Patoložka

Titulek: Re: Re: Že by...?

Myslím, že nemusí:-) Vždycky mě fascinuje, jak někdo umí psát a rozebírat věci, které já prostě nedokážu. Takže jsem pak jen ráda, že každý umí něco (a všichni dohromady uděláme moc:-)
Co se týče QPQ nebo čehokoliv jiného, tak já se taky nerada pouštím do nových povídek, většinou jen tam, kde vím, že budou vycházet pravidelně. Takže - jak jen chceš:-) Pilně pracuji.

—————

Datum: 09.11.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Že by...?

To je od tebe tolerantní přístup. :) Každopádně já vím, že siji přečtu. Jen to asi nebude hned.

—————

Datum: 25.10.2012

Vložil: Rocia

Titulek: Skvěle napsáno!

Také mám z HP nejraději Snarry a také jsem přemýšlela, proč tomu tak je - a něco z toho jsi určitě zachytila výše... A mimochodem jsem zjistila, že i další mé velmi oblíbené dvojice mají některé podobné charakteristiky, třeba věkový rozdíl (Brian/Justin, Alec/Seregil, z HP ještě HP/Remus), tak to asi není náhoda... Třeba Malfoyovy moc nemusím, ale když už, obvykle si přečtu s Harrym raději Luciuse než Draca...
A ano, i mně SS připadá z HP zdaleka nejzajímavější - povídky bez něj mě moc nezajímají :-) A máš pravdu i se vztahem Harryho a Severuse - já je mám ráda i ve variantě neslashové...

—————

Datum: 28.10.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Skvěle napsáno!

Konečně se k tomu taky někdo přiznal. :) Už bych měla obavy, že jsem vážně úchylná, nevědět, že yaoi na tom staví už roky, takže někumu se to zkrátka musí líbit. :)

—————

Datum: 31.10.2012

Vložil: Adelaine

Titulek: Re: Re: Skvěle napsáno!

K tomu se já hlásím taky. Přemýšlela jsem, proč to tak je. Možná nějaká iracionální neschopnost přiznat si, že jsou to dva chlapi, mít takovou tu potřebu, aby tam ten jeden byl víc 'chlap' a dokázal se postarat. Ale i když je to seme/uke rozměr, tak i ten druhý je schopnější, samostatnější se o sebe postarat, než co se píše v hetu (pak jsou takové ty povídky, kdy už si říkáš, že tohle je už fakt moc...). Ale musím zase říct, že i rovnocenný vztah mě neskutečně baví.

—————

Datum: 02.11.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Skvěle napsáno!

Já mám nechutné podezření, že je něco smrtelně přítažlivého na moci jako takové. Že je moc sama o sobě sexy. Já to neschvaluji, aby bylo jasno ... Je to tak trochu ta stará otázka, jestli měl Paroubek vážně sexy mozek nebo za tím přeci jen bylo jeho postavení. Je moc přítažlivá? :)

—————

Datum: 07.11.2012

Vložil: Rocia

Titulek: Re: Re: Skvěle napsáno!

Ale zase na druhou stranu já mám nejraději to, když se ten mladší partner postupně stává rovnocenným partnerem tomu druhému - moje silná touha po spravedlnosti/rovnoprávnosti všech nesnese dlouho (příliš) nevyrovnaný vztah. Navíc mám ráda i Tiru Nog, která to má opačně. A líbí se mi i povídky, kde je ten vztah od počátku nastaven úplně jinak (viz můj velmi oblíbený a velmi AU Strom života...).

—————

Datum: 15.11.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: Re: Skvěle napsáno!

Chápu. :) A to možná souvisí s tím, proč se ti nelíbí konec Cambiare -protože se nakonec nezrovnoprávní. :)

—————