-


Nachystejte si kapesníčky. Je tu Twist and Shout

15.02.2016 15:00
    Twist and Shout, fotomontáž od SPN-Destiel
 
název: Twist and Shout
autorky:  gabriel, standbyme
trailery: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12
fanart
navazující příběhy

Twist and Shout zejména pro svou vlastní potřebu přeložila do slovenštiny Sashh, ale je ochotná se o něj rozdělit, pokud ji napíšete na mail  sejsnka33@gmail.com . VAROVÁNÍ! Cílem tohoto textu rozhodně není popisovat děj, přesto, chcete-li se vyhnout jakýmkoli SPOILERům, nečtěte tento text, pokud nemáte přečten Twist and Shout.

Tahle legendární destiel fanfikce mě přiměla po dlouhé době využít rubriku Čtenářský deník. Dospěla jsem k názoru, že se s ní jen tak stručně, komentářem na FFdeník, vyrovnat nedokážu. Důvodem není tak docela náklonnost, protože můj vztah k ní není zdaleka jen pozitivní. Je zejména … intenzivní, jako koneckonců celý můj současný poměr k Supernatural fandomu.   
 
A tak za zvuků Elvisovy hudby počíná příběh Deana Winchestera a Castiela Nowaka, který se odehrává v poválečných  a pro společenské poměry přelomových letech. Twist and Shout má rozsah delší novely. Nebylo by to na román, jak jsem byla zvyklá od nejproslulejších fanfikcí v HP fandomu. Na tuhle krátkou plochu se ale autorkám vešla reflexe docela slušného množství dobových fenoménů. Děj se odehrává v reálném nemagickém světě a je rozprostřen mezi léty 1965 až 1981. Kromě již zmíněné nepřehlédnutelné Elvisovi hudby, zjistíte že postavy koukají na Star Trek a významnou roli v příběhu má Vietnamská válka. 
 
Ovšem zejména v krátkosti nastíní vývoj vztahu většinové společnosti k homosexuálům. V polovině šedesátých let je homosexualita pro většinu lidí společensky nepřijatelná nemoc. Následkem jsou větší či menší  ústrky, nutnost utajení a zpřetrhané rodinné vazby. Dočkáte se let, ve kterých se začala gay komunita hlásit o rovná práva. Okrajově se otře o zlatá léta nevázané sexuality, krásné i prokleté sedmdesátky, až po nástup epidemie AIDS na počátku let osmdesátých.  (Na vysvětlenou: Díky dokumentu „Gay Sex in the 70s“ mám prostě pocit, že to byly legendární časy, i když jsem je samozřejmě sama neprožila.:))
 
 
Pro čtenáře nekanonické AU fanfikce je nejlepší, když se hned v počátku pokusí zapomenout, že  byl někdy nějaký kánon, ke kterému se dotyčný příběh vztahoval. Bezpečnější než přistupovat k Twist nad Shout jako k fanfikci na Supernatural, je představit si ho jako návrh scénáře k filmu s Jensem Acklesem a Mishou Collinsem v hlavních rolích. O tom, že dotyčné role byly těm dvěma psány na tělo, tak nějak pochybnosti nemám, o tom, že jsou tyhle postavy totožné s těmi ze seriálu už zdaleka tak přesvědčená nejsem.
 
Castiel bez andělské milosti ztratil cokoli, v čem kdy měl převahu nad Deanem nebo koneckonců nad lidským rodem. Zůstal jen mladý, naivní a samozřejmě pekelně pohledný kluk, který má hodně zvláštní jméno. Vážně mi přišlo divné, že nad tím jménem ani jednou nikdo nepozastaví. S Deanem je to o něco lepší. Stejně jako v kánonu, je to i tady, světácký hejsek, který většinou úspěšně předstírá, že zvládne cokoli, co si zamane. Svou roli alfa samce ovšem rychle zahodí ve jménu „pravé“ lásky.
    
Je zajímavé, že mnozí čtenáři tvrdí, že se Twist and Shout vymyká všem klišé, zatímco jiní ho za klišovitý považují. Jak je to možné? Myslím, že onen rozdíl odvisí od toho, kde hledají paralelu. Vzpomeňte si, jak vypadá v průměrné fanfikční slashové povídce popis sexuální sitace. Znáte to  „počítání na prstech“ - jeden prst, dva prsty, tři prsty. Tak žádné takové matematiky se v Twist and Shout nedočkáte. Na Twist and Shout je zkrátka vidět, že ho psal někdo, kdo své jediné znalosti o sexu, potažmo o životě vůbec, nenabírá jen z četby fanfičních povídek.

Pozor SPOILER! Následující odstavec naznačuje zásadní události a dějové zvraty v příběhu. Proto zvažte, zda ho nechcete přeskočit.
 
Celý ten pohled na originalitu příběhu se ovšem převrátí, pokud ho vyjmete z fanfikčního skleníku. Tehdy si nejspíš uvědomíte, že obsahuje množství motivů, které jste už vícekrát někde četli nebo viděli. Je tu proutník, co nechá kvůli pravé lásce svých záletů. Je tu osudová láska, která se  probouzí už na první pohled a z jejíhož fatálního vlivu se postavy nejsou sto osvobodit. A když po té, co jsou opuštěny milovanou osobou, nepáchají sebevraždu, tak aspoň propadají sebedestruktivnímu jednání. Válečné trauma predestinuje neschopnost vrátit se ke všednímu životu. A nakonec ten milostný příběh končí smrtí hlavní postavy. 
 
Ve skutečnosti je to klišé na klišé. V rychlém sledu jedno střídá druhé. 
 
Twist and Shout, fanart od Petite Madame
 
Nešlo se vyhnout tomu, že jsem k Twist and Shout díky jeho pověsti, přistupovala s určitými očekáváními.   Takže jsem si zhruba co tři odstavce musela opakovat: „A co na tom druzí mají?“ Dospěla jsem k názoru, že Twist and Shout je ten typ nevšedně všedního příběhu se smutným koncem, který staví na dlouhé tradici tragických milostných příběhů od  Pyrama a Thisbé, přes Romea a Julii, po Love Story či Norské dřevo. Je prostě jedním z nich – klasika o  nešťastné lásce mezi destiel fanfikcemi. Všechny takové příběhy staví do značné míry na efektu, při kterém smrt lásku sice utne, ale zároveň ten vážený cit odešle do věčného života namísto toho, aby (tak jako nám ostatním lidem) zevšedněl.
 
 Nejpravděpodobnější reakce čtenáře takové story je, že se buď nechá dojmout a uloží si ji ve své emocionální paměti jako „nezapomenutelný“ nebo ho zavrhne pro nehorázné citové vydírání. Zvlášní na tom je, že si nejsem přesně jistá, která z těch dvou věcí se stala mně? Platí, že minimálně při čtení posledních  tři kapitol jsem citově vydíraná cítila a to jsem si myslela, že se k takovým pocitům nemám sklony utíkat. 
 
 Twist and Shout, fanart od Petite Madame
 
Je jasné, že máte-li vystavět úspěšně milostný příběh zakončený smrtí musíte čtenáře manipulovat. Trik je v tom manipolovat s ním tak, aby si to nijak výrazně neuvědomoval. Čím to, že jsem zvládla přečíst If You Are Prepared a nechala se ochotně uvrhnout do minimálně dvoutýdenní melancholie aniž bych při tom myslela na to, zda jsem při tom byla či nebyla manipulována, zatímco u Twist and Shout jsem to nedokázala neřešit?
 
Myslím, že je to tím, že  If You Are Prepared jsem mohla po šest dní číst bez vědomí, že se schyluje k nějaké tragedii, číst ji jako krásný a fungující milostný příběh sám o sobě. Teprve sedmý den jsem „oplakala“ její konec. Twist and Shout je proti IYAP jakýmsi způsobem přímý. Mám dojem, že v něm vše směřuje k tomu, aby jste propadali dojetí. Těch pár šťastných kapitol na začátku slouží jen k tomu, aby na ně posléze mohli hlavní postavy s trhavým pocitem v hrudi vzpomínat a naplnit tak Dantova slova o tom, že není nic bolestnějšího než v čase strádání vzpomínat na bývalou radost.
 
Twist and Shout mě přiměl uvědomit si rub pravdy, kterou chvílemi hustím do svého občas trochu přecitlivělého syna, totiž, že je třeba v příběhu napřed přetrpět nějaké peripetie, krize nebo katastrofy, aby se mohla dostavit radostná katarze na konci. Obráceně to totiž také platí. Máš-li na konci čtenáře opravdu zdeptat, musíš mu napřed dát zakusit něco příjemného a pak mu to prostě sebrat. 
 
Au, to vážně bolelo. Ve skutečnosti teď, když to píšu, to stále ještě bolí. Znáte ten tupě pichlavý pocit v hrudníku, někde tam, co se to romanticky nazývá krajina srdeční? Tak ten pocit tam stále je. Z odstupu se dokonce někam vytratil dojem citového vydírání a tak se teď bolest v mém nitru zdá být ... Jak to nazvat? ...  čistá. Ano, čistá.
 
To že se mnou Twist and Shout cosi udělal pozoruji minimálně na tom, že si tu už druhý týden prozpěvuji popěvky od Elvise. Teda, na tom by po tom všem sledování trailerů, kde tahle hudba do omrzení zní, možná ještě nic nebylo. Zarážející ale je, že mi to vlastně ani nevadí, že se tomu ani pořádně nebráním. Přeci … zatraceně … „I can not dig Elvis.“ Já jsem po pravdě vždycky nesnášela Elvise! 
 
Vzhledem k těmto okolnostem, tvářit se cynicky a nad věcí, jakože se mnou Twist and Shout nic neudělalo, by bylo vážně falešné. Au, au!
 

Oblíbené scény:

 
Můj poměr k této FF: R jako Respekt

—————

Zpět


Odkaz na můj nejoblíbnější trailer na Twist and Shout bohužel v současnosti na youtube nefunguje, tady je proto náhradní - https://vimeo.com/121015021 .


Twist and Shout

Datum: 01.09.2016

Vložil: Kasasagi (vraní oko)

Titulek: naprostý souhlas s recenzí!

Ahoj, musím říct, že jsi vystihla mé pocity, i když já jsem tuhle klasiku všech klasik ani nedočetla - právě proto, že mi Cas nepřišel vůbec jako Cas, a celé mi to přišlo jako nudná klišoidní harlekýnka. K té srdceryvné tragedii jsem ani nedošla, a asi ani nedojdu, to by bývalo něco pro mě tak v 15ti :). Teď rozhodně dávám přednost šťastným nebo otevřeným koncům.

—————

Datum: 07.09.2016

Vložil: belldandy

Titulek: Re: naprostý souhlas s recenzí!

Samozřejmě mám radost, když se mnou někdo souhlasí. Tak ti nic nebudu rozmlouvat. :)

Cítím nutkání se svěřit, že pokud jde o dobře hodnocený destiel, který je obecně dost populární a mě při tom strašně irituje, tak u mě vede Angel´s Wild. Taky jsem o něm chtěla napsat, abych se z toho vykecala, protože se mi to všechno v hlavě převalovalo pár týdnů. On je to pro mě takový ten typ kýče, co zároveň štve i fascinuje, ale štve víc. Už to ale nejspíš nenapíšu. :(

Ještě něco: Moc si cením tvé návštěvy na svém webu. Je mi ctí, Vraní oko. Pokusím se zapamatovat si tvou novou přezdívku pro lákavou možnost, že třeba ještě někdy přijdeš. :)

—————

Datum: 18.04.2016

Vložil: Rocia

Titulek: Četla jsem,

ale musím říct, že mě to zas tolik neoslovilo, i když zase nemůžu říct, že by se mi to vůbec nelíbilo... Je to hezky napsané, ale nějak jsem se do toho nedokázala opravdu ponořit. Nejvíc zajímavá pro mě byla závěrečná část, protože poslední dobou mám trochu "AIDS" období, přečetla jsem toho hodně právě o počátcích AIDS a tady bylo pěkně podané, jak to mohlo vypadat v reálu. A neodpustím si doporučení - pokud vás téma na konci oslovilo, zkuste třídilnou TV minisérii Nikdy neotírej slzy bez rukavic :-)

—————

Datum: 22.04.2016

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Četla jsem,

Děkuji za reakci a také děkuji za doporučení.

Ony jsou v Twist and Shout, mám dojem, ty emoce jen tak lehce načrtnuté, takže se moc nedivím, takže rozumím tomu "neponoření".

Nevylučovala bych ale ani myšlenku, že Twist and Shout odproštění od angličtiny skutečně nějakým způsobem škodí.

A jak jsem psala, i můj vztah k Twist and Shout není čistě pozitivní, ale spíše dichotomní.

Dlouho jsem se snažila identifikovat, co mě v ní tak "provokuje" a jsem došla k názoru, že mám z Twist and Shout pocit, že se snaží "nebýt fanfiction". Jakoby se její autorky snažili napsat "něco lepšího". Jenže já miluji fanfiction, takže je pro mě ta snaha do určité míry iritující.

—————

Datum: 04.04.2016

Vložil: Emily

Titulek: Děkuji

Děkuji na stotisíckrát za překlad! Začala jsem kdysi číst v angličtině, ale nějak jsem si to patřičně neužila. Moc děkuji :)

—————

Datum: 04.04.2016

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Děkuji

Děkuji i já, dám o tvém díku vědět Sash.

—————