-


Jak jsem si užívala svých 15 minut slávy

05.06.2018 21:22
Zajímavou shodou okolností se zhruba za poslední rok povedlo fanfiction nebo slashi  několikrát proniknout do médií a veřejného prostoru. Snad se nám věrozvevěstům fanfičkní kultury povedlo aspoň chvílemi posluchače příliš neděsit, aby mohli vnímat, co za zvěst jim to vlastně přinášíme.
 
Pokud jste tato veřejná vystoupení nezaznamenali, což je docela pravděpodobné vzhledem k minimální poslouchanosti médií, do nichž jsme byli vpuštěny, tak vám tady přináším několik odkazů, kde si nás můžete poslechnout:
 
  • Protože nás v únoru minulého roku vytočil přepis rozhovoru se socioložkou Ivou Baslarovou "Udělej mi to tvrdě" v radiu Wave, v jehož původní verze začínala slovy: "Jejich tvorba vychází z už existujícího díla. Je jim mezi 12 až 16 lety, většinou jde o dívky. Řeč je o autorkách fanfiction (!)". Míra rozhořčení kvůli stigmatizaci, jež se pravidelně autorkám a autorům (Oni také existují. Věřte tomu.) fanfiction dostává, v tu chvíli přetekla pomyslnou hranici a Lanevra se rozhodla sepsat uveřejnit naši prostestní reakci zde. Následovala drobná oprava textu, když se z autorek fanfiction staly teenage autorky fanfiction. A snad i v reakci na tento protest došlo pozvání do jiného pořadu radia Wave. Z rozhovorů s Alicí O´Really, TruTru Kanashiko, Veronikou Abbasovou (aneb Vraním Okem aneb Kasasagi) a mou maličkostí vznikl pořad Snape a Potter v posteli, Sherlock a Watson v poutech. Proč ženy píší homosexuální romance?, který mi až na klišovité spojení fanfiction s Padesáti odstíny šedi a tvrzení, že autorky fanfiction jsou (vždy) heterosexuální, připadá docela příčetný. 
  • V následujícím čase čase se stalo pár dalších zajímavých věcí. V zimě Terka Hříbková a Kat, autorka populární MWPP fanfiction "Mé jméno, má krev" vystoupili v pořadu "Harry Potter a Kat mezi řádky. Dokument o fenoménu fanfiction a jak těžké je s ní skončit".  mimojiné MJMK sice začíná jako klasický Mary Sue příběh, ale s přibývajícími díly je to prý pořád lepší, takže můžete zvážit, že to třeba taky zkusíte.
  • Ještě před tím na podzim mně osobně sympatický filmový a dalšími médii se zabývající publicista Antonín Tesař (účastnil se i besedy časopisu A2 o fanfiction) udělal pořad o fanfičkní kulturou inspirovaném komiksu "Hotblood! Western o homosexuálním kentaurovi bourá hranice mezi profesionální tvorbou". Další rok na jaře jsem vystoupila na upadající znojemské Pecha Kucha Night se svým malým příspěvkem o slashi před publikem čítajícím asi asi deset a půl člověka. Za svůj hlavní úspěch považuji, že jsem se nějak dokázala vejít do časového limitu.
  • Nyní se dostáváme doufejme k vrcholu těchto mediálních extempore. 25. května v sobotu jsme já, Veronika Abbasová a Lanevra debatovali o fanfiction v pořadu ArtCafé. Pořad byl pod názvem "Když je mezi Sherlockem a Watsonem něco víc aneb Fanfikce v Česku" publikován minulý týden na stránkách rozhlasu, kde si ho nyní můžete poslechnout. Snad naše prezentace fenoménu jménem fanfiction nebyla moc od věci. A zajímavou informací, která padne na konci rozhovoru je, že Veronika Abbasová brzy vydá knihu fanfiction pod názvem Fanfikce - ženská literatura nového věku.
 
A to je protenkrát vše. Jestli jsem si ta veřejná vystoupení vážně užila? Přiznávám, že podpořena skleničkou něčeho ostřejšího pro schození trémy vlastně velice. Možná až trochu moc! Proto vadou mých vystoupení bylo, tedy kromě obvyklé zmatenosti, až trochu moc rozjetosti. Důstojný reprezentant slashe nebo fanfiction asi nejsem, ale snad někoho strhne aspoň mé zapálení pro věc. Nejspíš s tím zápalem ani nebudu sama. :)  
 
Víte-li o dalších zajímavých prezentacích fanfiction v médicích, upozorněte mě na ně v komentářích. 

 

  

—————

Zpět


Fotogalerie: Jak jsem si užívala svých 15 minut slávy

/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a01-co-je-slash-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a02-druhy-aktivit-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a03-co-je-slash-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a04-zrozeni-slashe-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a05-zrozeni-slashe-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a7aef4e6e963578261130098f9598ab4c-png/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a07-david-gerrold-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a08-gene-roddenberry-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a09-satira-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a10-objektivizace-muze-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a11-objektivizace-muze-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a12-henry-jenkins-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a13-cerna-hermiona-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a14-rowlingova-a-cerna-hermiona-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a15-sherlock-gay-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/john-png/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a17-heteronormativita-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a18-queerbaiting-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a19-fandom-meni-kanon-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a20-fandom-meni-kanon-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a10-m-preg-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a08-variace-na-zlomene-mladi-jpg/
/album/fotogalerie-jak-jsem-si-uzivala-svych-15-minut-slavy/a12-tjlc-jpg/

—————


Diskusní téma: Jak jsem si užívala svých 15 minut slávy

Datum: 24.09.2018

Vložil: Martina

Titulek: Fajn, že jste se do toho pustily.

Některé z těch aktivit jsem zaznamenala, jiné až z Tvého článku zde. Vzhledem k tomu, kolik lidí je do tohoto fenoménu "namočených", je dobře, když se o tom začne mluvit seriózněji. Zjišťuji ve svém okolí, že spousta lidí vůbec, ale naprosto vůbec netuší, že něco jako fanfikce existuje. Docela mě to překvapuje v dnešní době. Takže díky za vaše rozhořčení, které se nescvrklo jen v brblání, ale vedlo k akcia. M.

—————

Datum: 24.09.2018

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Fajn, že jste se do toho pustily.

Děkuji.

Myslím, že vrcholem našich osvětových akcí se stalo, když teď Veronika Abbasová vydala knihu "Fanfikce. Ženská literatura nového věku."

—————

Datum: 27.08.2018

Vložil: Ester

Titulek: Super

Blahoželám k Tvojmu vystúpeniu.

—————

Datum: 24.09.2018

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Super

Děkuji.

—————