-


Čajová sága

12.11.2012 19:01

 

  

    Harry nechápe, co se to stalo, ilustrace od jackt22 k části Občas až Blázen snad 

 

Minulého listopadu jsem psala své kamarádce toto: „Právě jsem četla jednu snarry z docela zajímavou zápletkou, ale opravdu mě tam iritovalo, že si tam hlavní postavy říkaly zdrobnělinami. Takové cukrování, co tam bylo k slyšení, by mi asi přišlo trapné i u heterosexuálního páru, ale u mužů tomu prostě nevěřím. Za to mám ale ráda takové ty myšlenky.  Ne, neudělám to. Ne, neudělám to. Ale jo, tak to udělám ... :) Možná je to trapné, ale tomu podlehnutí vášni prostě nemůžu odolat :))). A nejlépe, když je to něco zakázaného.“

Ne nepsala jsem ji tehdy o Čajové sáze. V ní (díkybohu) žádné cukrování není. Ten rozhovor cituji pouze proto, že osvětluje, proč jsem se, když jsem si ji přečetla, do ní okamžitě zamilovala. Nepřekonatelná touha, láska střídající nenávist, společensky nepřijatelný vztah učitele s žákem -  tedy „ něco zakázaného“ a k tomu ... snově hypnotická atmosféra. Takové kombinaci já prostě nedokážu odolat. Zdá se, že mi dokázala zahrát na tu notu, na kterou jsem tak citlivá. Já mám zkrátka pocit, že právě takhle se má snarry psát. :)

Čajová sága má už nějaký ten rok a nejspíš je to na ni znát. Začala vznikat po vydání čtvrtého dílu HP série a původně nebyla plánována jako velká "sága". Je to série šesti sequelů navazujících na úvodní povídku, která ji dala název. Postupem času vykrytalizovala ve velký příběh. Logicky k tomu faktu dnes nemůže působit kanonicky a vyrovnaně. Je znát, že cílová zápletka nejpíše Telanu napadla až během psaní čtrtého sequelu. Taky zdaleka ne každá část působí stejně strhujícím dojmem, ale .. přesto mám dojem že nejen její jednoltivé části, ale i jako celek je stále mimořádně působivá.  

O čem to tedy je?

SPOILER! Snažím se vždy řídit heslem „naznač děj, ale pointu nevyzrazuj“.

Při společném čaji (Nanejvýš znepokojující čaj), u nás doma tomu říkáme svačina, ale tohle je hold Británie :) , Albus Brumbál svému příteli Severusi Snapeovi naznačí, že se jeho odpor k učitelům obrany proti černé magii možná nezakládá pouze na profesionální žárlivosti. Všichni přece měli cosi společného s jednou osobou a k této osobě chová Severus Snape jakési silné city. Otázka je, jaké city to jsou a zda si je toho sám vědom? Po Albusově čaji si toho chtěj, nechtěj už vědom je. Takové sebeuvědomění má velkou moc. Když něco už jednou víte, těžko se vám minimálně před sebou samým tváří, že to tak není. Během děje celé druhé časti čajové ságy (Občas až Blázen snad) Severus se o to marně pokouší. Harryho přátelé si povšimli, že Severus Snape „chlapce, který přežil“ neustále sleduje a snaží se pochopit, co je pravým záměrem jeho jednání? Situace graduje o halloweenské noci.

Ve třetí časti (Jako sklenka) má Harry vizi, podle níž je jeho učitel lektvarů ve smrtelném nebezpečí. Je pravdivá nebo jde jen o noční můru? Čtvrtá část (Korespondence) je relativně krátká povídka, během níž si Harry a Severus Snape dopisují o letních prázdninách. Čarovná píseň je kapitolová a zároveň nejdelší povídka  Čajové ságy a lze ji označit za jádro Telanina příběhu. V šesté části (Possession) Harry tráví létní prázdniny se Siriusem. Celá sága končí čtyřkapitolovou sedmou částí, ve které je Harry posedlý Furiemi. Zachrání kouzelnický svět nebo bude potřebovat někoho, kdo by ho zachránil? 

KONEC SPOILERU!

 

Na rovinu se přiznám, že pro mě byla Čajová sága jednou z těch FF, které na mě měly silný sugestivní účinek, v důsledku čehož můj  mozek "zůstal doma" a neměl šanci poměřovat děj logickým metrem. Když jsem později Telanin příběh probírala s ostatními, nejčatěji se doslechla výtku, že chování hlavních postan je rozporuplné a nedůsledné. Tedy nejspíš jde o onen motiv, že napřed něco nechtějí a pak (náhle, prudce) to naopak chtějí, aby to  zas nechtěli, ale stejně pořád chtěli. :) To muže být o to víc iritující, chová-li se tak dospělý člověk a ještě k tomu učitel.

Já to ale cítím jako jeden z podstaných motivů této FF, na který pokud nepřistoupíte, můžete čtení odložit ad acta. Přiznejme si, je to  červená knihovna, a já jsem ve slashi občas ochotná přijmout i věci, nad kterými bych jindy ohrnovala nos.  Tenhle příběh je prostě založen na možnosti, že ...  

Jeden polibek vše změní.  

Obraz polibku na balkóně si  zřejmě ponesu v hlavě celý život. Zastávám názor, že je to nejpovedenější milostná balkónová scéna od dob Romea a Julie.:) Sugestivní balkónová scéna  je v Čajové sáze klíčovou událostí ve vztahu Harryho a Severuse. Činí zásadní rozdíl mezi před tím a potom, protože někde během ní nastala změna paradigmatu. Během následujícího děje se k ní z dobrého důvodu události znovu vztahují. 

První polovina série je tedy založena na laitmotivu postupného podléhání něčemu , čemu by se podléhat nemělo.  Laitmoivem druhé poloviny by pak asi byl otázka zda absolutní moc absolutně korumpuje a také  hra o to, kdy bude to, co je skryté, odhaleno. I když většinou se zdá, že pravda, je pro druhé natolik neuvěřitelná, že nikoho ani nenapadne, jak se věci mají. 

Najdou se jistě mnozí, kteří budou tvrdit, že druhá polovina není tak dobrá jako ta první a budou mít pravdu, do značné míry. Nicméně já i tuto jinou, druhou část příběhu považuji za nadprůměrnou. A nedá mi to na závěr zmínit (navzdory tomu, že nějaký citlivý jedinec to může považovat za spoiler), že konec Čajové ságy mě uspokojuje způsobem, jakým se to FF jen málokdy daří. Třebaže jde o šťastné řešení situace, nejde rozhodně o ten odpuzující Happy End, v němž se to nejlepší přihodí i koťátku, které celou dobu spalo pod stolem.    

Podle Andrezeje Sapkowského se fantasy narozdíl od pohádky vyznačuje nenulovým součtem. V pohádce je dobro odměněno a zlo potrestáno. Nastane dokonalé vyrovnání a vše znepokojující je odstraněno. Čajová sága má melancholický závěr, pro nějž mě právě v tuto chvíli napadá hledat srovnání jen v Elysejkém klíči. Zlo sice bylo poraženo, ale dobro nebylo odměněno. A je vůbec nějaké dobro? Něco bylo ztraceno, nejspíš nevinnost, ale něco si ti dva mohou odnést s sebou.

 

 

Oblíbené scény:

  • Balkónová scéna (Občas až Blázen snad)
  • Dopis „Never again“ (Čarovná píseň / 9.Škola pomluv)
  • Rozhovor skrz regál s knihami (Čarovná píseň / 13. Mohli bychom prosím začít nanovo?)
  • Vánoční noc (Čarovná píseň / 14. Nechť vás Bůh zachová při síle, pánové)
  • Některá poprvé (Čarovná píseň / 20. Odkaz Bartyho Skrka)
  • Poslední noc před koncem šestého školního roku (Čarovná píseň / 21. Kalich hořkosti)
  • Severus Snape si osobně vyzvedne v Nebelvírské věži na trest se nedostavšího žáka (Fire By Fire III.)
  • Věž vzpomínek v Harryho mysli (Fire By Fire III.)

 

Můj poměr k této FF: A jako Adorace

    Věž vzpomínek v Harryho mysli, ilustrace od TrekieGirl

—————

Zpět


Diskusní téma: Čajová sága

Datum: 19.11.2012

Vložil: Lanevra

Titulek: black-lana.webnode.cz

Tak jestli to končí Sapkowského sága o Zaklínači, pak se na Čajovou ságu těším dvakrát tolik. Protože dle mého názoru Geralt i Yenna natáhli brka. :-D K tomuto názoru jsem dospěla po asi pátém přečtení konce Paní jezera.

—————

Datum: 20.11.2012

Vložil: Adelaine

Titulek: Re: black-lana.webnode.cz

Já jsem o tom silně přesvědčená, že Geralt umřel, ale dokud to autor neřekne na plnou hubu, tak to tak stále visí ve vzduchu a není to tak deprimující...

—————

Datum: 21.11.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: Re: black-lana.webnode.cz

Pozor, ale já netvrdím, že končí Čajová sága stejně jako Zaklínač. / Jsem asizvrácená, ale já mám rada ten konec, co Sapkowski napsal v té speciální povídce, takový ten snový a zcela šťastný, kdy se tam zjeví i tuším Parsifal, (zkrátka někdo z artušovského okruhu). - On je to naprostý hepáč, ale zároveň je tak divnej a važně se neberoucí, žejeden neví, coje. Možná jen sen nebo výjev z nebe. :)

—————

Datum: 15.11.2012

Vložil: yellow

Titulek: komentář, nekomentář

No, moje jediná poznámka vlastně byla ta, že jsem Čajovou ságu rozečetla těsně před odjezdem do Anglie, link jsem měla uložený na mobilu, ale pak jsem odjížděla a v Anglii neměla internet na mobilu a ani moc času, takže jsem na to pozapomněla a v ten samý den, co jsem se vrátila do ČR a dostala tak k internetu v mobilu, mi telefon spadl na zem, a po téměř čtyřech letech věrné služby a mnoha pádech dokonce i z druhého patra, se mi rozbil pádem s půl metru. :( A link byl... Takže opět takové připomenutí... Moc děkuji. Rozhodně to musím dočíst, až budu mít trochu času. Ještě jsem se nedostala ani k balkónové scéně, ale už mi o ní pár lidí básnilo. Nebyla jsi jedním z nich? Nějak si nevybavuji. :)

—————

Datum: 16.11.2012

Vložil: belldandy

Titulek: Re: komentář, nekomentář

No pamatuji, že když jsem ji dočetla, tak jsem dala svému nadšení volnost projevu právě na tvém webu, takže asi jo. :)

—————